[Review] Geschreven door Redactie op 2003-07-16 02:24:22

James Bond: Nightfire

Bond mix, shaken, not stirred. James Bond films zijn altijd een briljante mix van mooie vrouwen, exotische locaties, machtswellustige gekken, innovatieve gadgets en spectaculaire achtervolgingen geweest. En Nightfire heeft duidelijk van al deze ingrediënten een behoorlijke dosis binnengekregen. Maar niet op de overdadige manier als in de eerdere EA bond game Agent Under Fire, of als in de laatste film Die Another Day. Bij beide werd het James Bond gevoel zo ontzettend door je strot geduwd, dat ze vreemd genoeg niet als Bond aanvoelden. Gelukkig is dat bij Nightfire niet het geval, het is zelfs samen met Timesplitters 2 de beste shooter op de Gamecube! Waarom? Lees snel verder! And then I'll take over the world!!! Mwuhahaha..ha.haha...uche..uche... Het verhaal draait zoals gewoonlijk om een rijke gozer, die op zoek is naar global domination, mwuhahahahaha. (lach krijg je er altijd gratis bij). De boef in deze game is de "weldoener" Drake. Hij ontmantelt Nucleaire bommen voor een veiligere wereld. Wat een poeperd is het toch he? of niet? Blijkbaar is die Drake helemaal niet zo'n poepie, want in plaats van de bommen te ontmantelen verscheept hij ze naar zijn geheime basis gelegen op een eiland in de stille zuidzee, om uiteindelijk met die bommetjes de huidige machthebbers van de wereld omver te werpen. En de speler moet hem natuurlijk als James Bond tegenhouden, soms bijgestaan door knappe vrouwelijk agentes uit Frankrijk en Australië. Voordat je op dit eiland aankomt moet je je eerst een weg hebben gebaand door een groot kasteel in de Alpen, een Nucleaire powerplant, een kantoorgebouw in Tokio, en meer van dat soort ongein. Dit alles wordt verteld door pre-rendered filmpjes, die vreemd genoeg minder mooi zijn dan de graphics in het spel zelf. Of is dit een compliment? Het hele verhaal is, ondanks dat het allemaal een beetje cliché-achtig overkomt, onderhoudend en beter dan de verhaallijnen in een heleboel andere games. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/nightfire schietuh 2.jpg" height="300" width="400"[/img] Kort, maar krachtig... Het beste, en tegelijkertijd ook slechtste onderdeel van Nightfire is de Single-Player mode. Keywoord in deze mode is variatie. Elk level is weer anders, en alles is geweldig uitgewerkt. Ik zou kunnen gaan verklappen wat je in elk level allemaal voor verrassingen te wachten staan, maar zo zou ik een deel van de "thrill" weghalen. Ik zal wel in het kort de drie gameplay modes beschrijven. Het schietgedeelte: Het grootste deel van het spel zul je in deze mode moeten vertoefen. In first-person mode infiltreer je basissen/complexen, steel je documenten of bevrijdt je gevangenen. De levels zijn zo opgebouwd dat er vaak meerdere manieren zijn om ergens te komen. Non-lineair, in mijn ogen een geweldig idee. Tevens kun je ervoor kiezen om deze levels als een ware Rambo door te gaan, maar als je kiest voor de meer stealthy aanpak krijg je meer punten, hetgeen zorgt voor een hogere medaille aan het einde van het level (brons, silver, gold en platinum) hetgeen uiteindelijk zorgt voor meer bonussen (unlockables voor in de multiplayer). Ook met het uitvoeren van de zogenaamde "bond-moves" (slimme acties waar alleen Bond aan zou kunnen denken, aldus de handleiding) zorgen voor meer punten. De graphics zijn in deze mode trouwens schitterend, wacht maar tot je in de Nucleaire Powerplant komt, je kijkt je ogen uit! Het race-gedeelte: Een groot gedeelte van de game zul je ook in wagens rijden, in de Vanquish, en later in een gepantserde jeep. De actie is hier een stuk minder intelligent, maar dat maakt eigenlijk niets uit. Snelle actie, vette explosies, leuke achtervolgingen en mooie graphics zorgen ervoor dat je de race-levels met plezier steeds opnieuw zult spelen. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/Nightfire vanquish.bmp" height="300" width="400"[/img] Het rails-shooter gedeelte: Het minst leuke onderdeel, maar nog altijd van hoge kwaliteit. Hier zul je op een vast pad van A naar B gaan, zonder dat je zelf kunt sturen. Het enige dat je kunt is mikken en schieten. Of je dat nu doet vanuit een vliegtuig of een sneeuwscooter, altijd leuk voor een beetje hersenloos geknal. Zoals je ziet ben ik tot nu toe alleen maar positief over de single-player, maar waarom zou ik dan zeggen dat de single-player het beste EN slechtste gedeelte van Nightfire is? Omdat de game kort is, zeer kort! Als je een beetje doorspeelt ben je er makkelijk binnen 6 uur mee klaar. En hoewel je je die 6 uur absoluut niet zult vervelen, is dat toch wel erg weinig. Gelukkig ligt de game voor nog maar 30€ in de winkels, want 60€ betalen voor een spel dat je binnen 6 uur hebt uitgespeeld is natuurlijk een beetje gaar. Track List: Bond, Bond and..surprise.. Bond! Punk-Bond? Rap-Bond? Nee, Bond blijft bij zijn bekende deuntjes, of je het nu wilt of niet. Je zult meer dan een keer het bekende dum-dudumdum (vage impressie van het bekende bonddeuntje) langs horen komen. En ook de al grijsgedraaide la-la-lala (nog vagere impressie van dat andere bekende bonddeuntje) wordt nog grijzer gedraaid (dat zou dan zwart worden). Ik begrijp best dat EA niet met de bekende muziek wil rommelen, uit angst de "Bond feeling" kwijt te raken, maar om nu met elk James Bond spel, dezelfde deuntjes in een iets andere vorm, keer op keer te horen . Ben ik de enige die dit heeft? Gelukkig is er een speciaal liedje, met zang, gemaakt voor de intro van het spel. Met bijbehorende sfeervolle clip. Dit is wel weer een leuk idee. En dit gooit misschien wel de weg open voor de soundtrack van alle verschillende Bond-films! Want hoogstandjes als "Goldeneye" (Tina Turner) en "Live and Let Die" (Paul McCartney) zouden perfect in de nieuwe game "Everything or Nothing" passen. Botten breken... Ook de multplayer is bijzonder goed uitgewerkt. Het is dan wel geen Timesplitters 2 of Perfect Dark, maar het is zeker geen klein extra'tje dat er nog ff bijgegooid werd om de game completer te maken. Een goede multiplayer komt ook wel als geroepen in Nightfire, want de single player zal je nu niet bepaald weken aan het scherm gekluisterd houden. De multiplayerlevels zijn goed uitgewerkt; niet te groot en niet te klein. Lang eenzaam ronddolen zal hier dus gelukkig niet gebeuren. Verder vind ik de wapens zelfs leuker dan in Timesplitters 2. Waar in Timesplitters 2 de wapens allemaal een beetje standaard waren, kun je in Nightfire met mini-helikoptertjes je maten het leven zuur maken, sentry guns neergooien ( a la de laptop gun in Perfect Dark) en de raketten die je afschiet zelf besturen (weer een stiekeme knipoog naar Perfect Dark). Ook bevat Nightfire de mogelijkheid om met Bots te spelen, en niet zomaar een stel Bots, de AI is goed uitgewerkt en er zijn een heleboel opties om de Bots naar hartewens in te stellen. (weer een beetje zoals in Perfect Dark). Timesplitters 2 is nog altijd multiplayer-shooter-koning op de Gamecube, maar hij wordt op de voet gevolgd door onze altijd frisse geheim agent. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/nightfire multi.jpg" height="300" width="400"[/img] Graphics: 9,3 Een van de punten waar Nightfire het beste scoort. Elk onderdeel, of je nu racet, schiet of multiplayered, komt met schitterende graphics en een bijna altijd constante framerate. Sound: 8,1 Genoeg dialoog en aardige muziekjes. Hoewel ik de overbekende Bonddeuntjes al snel zat werd. Levensduur: 7,1 Dit is een moeilijk onderdeel. De single player is voorbij voordat je het weet. Maar de multiplayer houd je dan weer uren bezig. Gameplay: 9,5 Variatie, dat is het toverwoord in de gameplay van Nightfire. Ter land, ter zee en in de lucht (en zelfs de ruimte). Je komt er allemaal in Nightfire, en alles is even goed uitgewerkt. Conclusie: 8,6 Schitterende graphics, gevariëerde gameplay, heerlijke besturing, leuke multiplayer en een lage prijs. Dat de single player Luigi's Mansion onttroond in het koninkrijk van korte games is natuurlijk wel behoorlijk jammer. Maar voor de rest zie ik geen reden waarom je deze game niet in huis moet halen. Een waar actiespectakel dat je niet mag missen!

N1 Score: 8.6

+

-

Gekoppelde games

James Bond 007: Nightfire (Nintendo GameCube)