[Review] Geschreven door Richard op 2003-12-15 02:33:30

True Crime: Streets of LA

True Crime, een game die al vanaf het begin moet vechten tegen GTA III, maar is dit nu wel zo eerlijk? Kun je Mario Kart vergelijken met F-Zero?

Hm, eigenlijk weet ik niet goed waar ik moet beginnen, je kunt ongelooflijk veel doen in deze game, 260 vierkante mijl liggen volledig tot je beschikking om te doen wat je maar wilt. Het verhaal achter deze game is ook tot op zekere hoogte te manipuleren. Hier begin ik dan maar mee. The story Jij bent Nicholas Wilson Kang, oftewel Nick Kang. Je vader is een paar jaar hiervoor vermoordt toen hij een grote drugsdeal op het spoor was. Hij was politieagent en jij treedt in je vaders voetsporen, Rambo Style. Je was geschorst bij de LAPD vanwege je losse handjes en dergelijke, maar er is een nieuw bureau geopend. De EOD, oftewel Elite Operations Division. De EOD is LA's laatste hoop om de stad nog een beetje op orde te krijgen. Veel meer wordt er eigenlijk niet verteld aan het begin. Maar naar mate je missies uitvoert kom je erachter dat de badguy achter wie je aan zit iets met je vaders dood te maken heeft. Het verhaal is op te splitsen in drie delen, een met het beste einde, een met een gemiddelde, en een met de slechtste. Bij de slechtste kom je helemaal niets te weten over je pa, en bij de beste, tadaa, je raad het al. Alles. Heb je het slechste einde maar heb je geen zin om de game helemaal overnieuw te spelen? Geen nood, voordat je aan een missie begint krijg je heel netjes een hoofdstuk te zien, en in welke richting deze gaat. Takt een hoofdstuk af van de hoofdlijn dan weet je bij voorbaat al dat je fout zit. Soms komt het ook voor dat je bijvoorbeeld 2 keer hoofdtsuk 4 ziet staan, eentje volgt de hoofdtak, en de ander dwaalt van het pad af....dan heb je dus de keuze om wat meer ervaring op te doen bij de afdwalende, of als je zo snel mogelijk het spel helemaal wilt uitspelen heb je daar ook de kans voor. Bezwaar punt vond ik dat je altijd een missie moet kiezen, dus altijd wordt je een beetje gedwongen het pijltje te volgen en de missie op te lossen. Gelukkig is het niet moeilijk om hierover heen te kijken en andere dingen te doen, tenzij er een tijdslimiet op de missie zit natuurlijk.
Los Angeles, helemaal voor jou Ik zei het eerder al, 260 vierkante mijl zijn helemaal voor jou om te doen wat je wilt. Lekkere wijven fouilleren, zomaar mensen omver duwen, autobanden aan flarden schieten, en natuurlijk de mooiste auto zoeken om deze te jatten. Natuurlijk heeft dit alles effect op de burgers, alhoewel de meeste niets bijzonders doen, zit er soms eentje bij die brutaal doet, bijvoorbeeld: "You want a freakin' piece of me, fool?!", hierna loopt diegene echter gewoon door alsof het nooit gebeurd is. Erger is nog, als ze je slaan, of in het ergste geval, een pistool of geweer tevoorschijn halen. Als je je carrière als goeie politieagent niet op het spel wilt zetten, dan moet je ze niet verrot slaan, maar af en toe slaan totdat diegene bewusteloos is. Halen ze vuurwapens tevoorschijn, zorg dan dat je niet schiet voordat zij een schot hebben gelost, en schiet vooral niet in het hoofd of hart, anders ben je stout. Als je een halfuurtje iedereen overhoopt schiet, komem meer burgers in opstand tegen jou, valt de politie je lastig, en als je ècht fout bezig bent (politie agentjes door hun hoofd schieten), dan komt SWAT eraan om je uit de weg te ruimen. Dood? Geen nood. 3 seconden later sta je op precies dezelfde plek waar je doodging en is niemand meer boos op je. Hoe het nu met je Good cop/Bad cop-rating is kun je zelf ook wel uitvogelen. Deze heb je trouwens nodig voor de verschillende verhaallijnen, je hebt namelijk een aardig hoge Good cop rating nodig om naar het beste einde te gaan. Good cop wordt je door de verschillende misdaden in de stad op te lossen. Deze variëren van echtelijke ruzie'tjes tot het arresteren van een verkrachter. Straatgevechten of drugdeals kom je vooral tegen als je wat langer op een bepaald punt blijft hangen, zit je echter te scheuren in je pimp-wagen, dan krijg je opdrachten als het stoppen van illegale streetraces, kidnappers achtervolgen of een truck met gestolen Activision videogames te traceren en te stoppen. Leuk dat L.A. zo precies is nagemaakt, maar in de praktijk was het minder leuk dan ik dacht. Nergens waren punten waarvan ik dacht: 'he, dit is een leuk plekkie', en zelfs al zou ik dat denken, zou ik het van mn leven niet meer terugvinden.
Bruce Lee, Rambo, Solid Snake, Schumacher True Crime is globaal op te splitsen in verschillende gameplay elementen. Bruce Lee, hiermee bedoel ik natuurlijk vechten. Met een druk op de knop neem je een vecht-positie aan en kun je verschillende moves uitvoeren. Hierbij moet wel gelet worden op de stand van de tegenstander, als deze zn armen omhoog heeft dan ga je er natuurlijk niet op slaan maar gebruik je je benen om die van je tegenstander 'ns flink te bewerken. Naast de gezondheidsmeter van iedere tegenstander zie je ook een stel uitroeptekens, vecht je tegen een oud omaatje dan zijn dit er maar 3, maar vecht je tegen een karate-ka met rood-wit geblokte band, dan kan dit oplopen tot 6. Als je je tegenstander succesvol raakt (geen blok dus), dan valt een uitroeptekentje weg, zijn ze allemaal weg dan is je tegenstander 'dazed', oftewel buitenwesten voor korte tijd. Gedurende deze tijd kun je een knoppencombinatie invoeren, en Nick zal vergezeld door een leuke uitspraak als "Finish-Him!" of "Jumping Munkey!" een indrukwekkende move uitvoeren. Verspreid door de stad zul je ook dojo's vinden om nieuwe moves te leren, jammer genoeg zijn dit enkel enkel moeilijk-uitvoerbare worpen, of een combo die je enkel kan uitvoeren als je tegenstander dazed is. Dan is Rambo aan de beurt. Alhoewel Rambo ook niet vies is van een robbertje vechten doel ik natuurlijk op schieten. Hele missies zijn hier speciaal voor ingericht, maar op straat kun je ook je blaffers trekken en alles kapotknallen. Heb je eenmaal je wapens in je handen zul je automatisch richten op alles wat jou aanvalt, of die je moet achtervolgen. Je standaard pistolen hebben altijd oneindig veel kogels, maar zodra je er eentje oppakt van iemand die zich overgeeft of dood is, zul je niet kunnen herladen en laat Nick deze automatisch op de grond vallen. Veel diversiteit is er niet, buiten het uiterlijk om. Machine geweren zien er soms wat anders uit, maken een ander geluid, maar daar houdt het ook op. Pistolen die je op de grond vindt, zijn ook allemaal hetzelfde. Pas als je je eigen blaffers zo veel keer hebt geupgrade begint het pas ergens op te lijken, met zaklampje, lasersight, hollow points en een strak uiterlijk zijn ze zeker niet voor de poes. Verder is er ook nog een bullettime move, die schaamteloos gejat is, maar toch wel handig in sommige situaties. Je springt opzij, schiet 20 keer in een seconde en iedereen is dood. Richten gaat overigens gewoon automatisch, tenzij je R even ingedrukt houdt. Dan zul je zelf moeten richten. Als je later in je lokale schiettent even oefent zal je richtertje rood of groen oplichten. Rood is voor als je slecht wilt zijn, altijd een headshot. Groen is een 'neutralizing shot', schouders en knieën, voor als je goed wilt zijn.
Solid Snake, of Sam Fischer, wat je wilt. Bij Nick is het allemaal wat minder speciaal. Bewapend met een dart-gun en je karate-moves zul je gebouwen moeten infiltreren. Ook hier heb je weer de keuze goed of slecht te zijn. Breek iemands nek, en er gaat een puntje af, sla iemand bewusteloos (waarna deze niet meer zal wakker worden), en er komt een puntje bij. Nick loopt echter nogal gebrekkig en aan de 'take cover' move, waarbij je simpelweg duikt, heb je ook niet veel. Ziet een vijand jou, gaat er een vraagtekenmetertje lopen. Ben je over het limiet zal hij z'n maten roepen en kun je de missie overnieuw doen. Duik je op tijd weg zal hij doen alsof er niets aan de hand is, om hem later alsnog uit te schakelen. Veel stellen deze missies niet voor, maar ik vond ze wel handig om m'n good cop rating een beetje op te schroeven. Schumacher!! F1 races!! Deze zitten er dus niet in, maar ik kon me eerlijk gezegd niemand anders voor de geest halen die aan de criteria voldoet om het rij-gedeelte te beslaan. Als je begint krijg je een bruine old skool wagentje, die niet al te veel presteerd. Je kunt natuurlijk iedere wagen vorderen die je maar kan vinden. Soms vecht de eigenaar terug, maar dit stelt niet veel voor omdat je binnen de seconde al bent weg gereden. Ben je fijn aan het rondrijden in je net gejatte bak, zul je al snel een politiebericht te horen krijgen. Een rood vierkantje geeft aan waar de misdadiger(s) zich bevind(en), en je kan ervoor kiezen gewoon verder te rijden en chillen, of de misdaad oplossen. Om maar even het rijgedeelte aan te houden, zullen de missies of misdaden variëren van het stoppen van illegale straatraces , tot het achtervolgen van dure limousines. Bij die laatste moet je echter op precies de goeie afstand blijven, en dit kan nog wel eens moeilijk zijn, aangezien er maar twee opties zijn: je geeft voluit gas, of je geeft geen gas. Bij die eerste ga je veel te snel en zal je verdachte in de gaten hebben dat 'ie wordt achtervolgd. Bij die laatste raak je de verdachte natuurlijk kwijt. Ironisch is, dat je overdag de straatraces moet stoppen, terwijl je tijdens een bonus cruisin' (als je een hoofdstuk 100% hebt uitgespeeld) doodleuk zelf kan straatracen om nieuwe auto's te winnen. Ook bij de auto's is weinig diversiteit, je komt dee meest gewone auto's tegen, soms een busje of iets dergelijks, en nog zeldzamer zijn auto's die me erg deden denken aan Need For Speed Underground.

True Crime: De Conclusie

Grahpics Hier slaat men toch wel volledig de plank mis. Auto's die door vangrailen steken, kogelgaten en bloedvlekken in de lucht, noem het maar op. Alhoewel de modellen er toch redelijk uitzien, zijn de textures belabberd (ultieme voorbeeld: ambulance in de garage naast een ziekenhuis), en zijn hekken, huizen en vliegtuigen allemaal pop-up. Ze verschijnen zomaar ineens op je beeld, terwijl de Gamecube toch veel en veel beter kan. Tussenfilmpjes zijn er wel, maar deze zien er stuk voor stuk uit alsof het ingame is. Verder zijn er ook genoeg karteltjes te vinden, en bewegen monden net als presentatoren uit die van een na-gesynchroniseerde tell-sell reclame. Ook zul je soms opeens 'magisch' dwars door en hek heen bewegen, en als je tegen een muurtje aanspringt zullen de brokstukken er vanaf vliegen, terwijl je er met een auto niet eens doorheen kunt rijden. Als je een rukgame zoekt, is deze niets voor jou. Van de halfnaakte strippers krijg je toch gauw de neiging om homo te worden (of hetero, mocht je lesbisch zijn.)

Sound In tegenstelling tot de graphics, is het geluid ver boven het gemiddelde. De zeer uitgebreidde soundtrack heeft voor ieder wat wils, alhoewel het toch veel meer neigt naar hiphop en rap. Ik vond het wel jammer dat je alleen een liedje hoort als je in de auto zit, of als je een specifieke missie doet. Loop je dus gewoon een beetje te niksen, hoor je geen muziekje. Een grappige one-liner van Nick of een nabij persoon maken dit misschien een beetje goed, maar een liedje is toch altijd beter. Ook de stemmen zijn ingesproken door een stel bekende en dure acteurs, dus ook hier zit alles snor. Geluidseffecten komen soms een halve seconde te vroeg of te laat, maar dit mocht de pret niet drukken. Door het hele spel zal Nick ook zijn humor showen met een paar goedgeplaatste grappen. Gameplay Hier rammelt het aan alle kanten. Niet alles is even goed uitgewerkt, en met een maandje meer tijd zou Luxaflux al wonderen kunnen hebben verricht. Het mocht echter niet zo zijn en nu weet ik eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant zit het vol met bugs, is niets goed gedaan, en wordt het soms zelfs frustrerend. Aan de andere kant heb ik me erg vermaakt met deze game. Een tentamen hier of daar kon mij er niet van weerhouden de controller op te pakken en toch even een paar baddies arresteren. Een frustrerende missie hier of daar dwong mij dan toch wel na een tijdje toch maar voor m'n tentamen te leren... Replay Het spel uitgespeeld? Voor mij was er nog meer dan genoeg te doen. Nadat ik alle hoofdstukken op 100% had uitgespeeld blijft het toch leuk om een beetje rond te rijden, en een paar misdadigers op te pakken. Na lang zoeken vond ik dan eindelijk m'n eerste Dogg Bone. Als je ze alle 30 vindt kun je met Snoop Doggy Dog spelen, opzich een leuk exraa'tje, maar het vinden van alle Dogg Bones vond ik net iets té moeilijk en langdradig om dit echt mee te laten tellen. De missies overnieuw doen vond ik eerlijk gezegd ook niet helemaal geweldig, en misdaden oplossen heb je na een uurtje ook wel weer gezien. Conclusie Zolang het duurde heb ik me meer dan vermaakt met True Crime. De matige graphics zijn gemakkelijk overheen te kijken, want ach, een autootje dwars door de vangrail hier en daar kan ook wel grappig zijn. Zelfs de vele bugs konden mij niet overtuigen deze game lager te geven dan een 86. RutgerK: Ik moet zeggen dat ik mezelf kostelijk vermaakt heb met True Crime. L.A. is echt buitengewoon groot, en het zal dan ook zeer lang duren voordat je wat oriëntatie punten hebt gelegd. De “echte” look past ook perfect bij de game, maar is helaas niet net zo perfect uitgevoerd. Een gevoel van teleurgesteldheid bevliegt me als ik Nick weer eens met z’n halve lichaam door een muur heen zie lopen, of als de game weer eens vast loopt. Al deze bugs geven de game gewoon een zeer oncompleet gevoel waardoor het niet de klasse heeft die het zou kunnen hebben. De diepgaande gameplay elementen als autorijden en vechten zijn namelijk geweldig uitgewerkt en verslaan de gameplay van de voornaamste concurrent GTA op alle fronten. De omgevingen zijn mooi en groot, maar lang niet zo interactief als de omgevingen van GTA. Waar in GTA op bijna elke plek wel iets te doen was heb ik het idee dat het grootste deel van True Crime pure opvulling is om de omgeving te vergroten. Ondanks de verschillende teleurstellende fouten in de game heb ik mij er kostelijk mee vermaakt en raad ik het iedereen die de GTA games leuk vindt aan deze game te kopen. Van mij krijgt de game een 84.

N1 Score: 8.6

+

-

Gekoppelde games

True Crime: Streets of LA (Nintendo GameCube)