[Review] Geschreven door RutgerK op 2003-12-21 17:27:44

Fifa 2004 - pagina 1

Na de zeer becommentarieerde Fifa 2002 en haar voorgangers luisterde EA naar de eisen van de fans en kwamen met Fifa 2003 tot een prima game, maar niet tot een echte topper. Nu zijn we een jaartje verder en dus toe aan een nieuw deel uit deze befaamde serie. Heeft EA met Fifa 2004 eindelijk een topper in haar klauwen of is het het toch weer net niet? Je leest het hier... Op het eerste gezicht lijkt EA geleerd te hebben van haar fouten. Ik kan met een gerust hart zeggen dat Fifa 2004 geen exacte kopie is van de voorganger. Er zijn wel degelijk verbeteringen aangebracht die het het waard maken om de game te kopen als je 2003 al hebt. Helaas zijn er niet alleen verbeteringen in deze versie,er zijn ook dingen aan de game die gewoonweg slechter zijn dan in Fifa 2003. Wat er allemaal precies verbeterd is en wat er verprutst is zal ik in de loop van de review uit leggen.

[img]http://fifa2004.ea-europe.com/img/ngc_a032_l.jpg width=400[/img]
Huub Stevens We trappen af met een van de grootste toevoegingen aan Fifa 2004; de carreer mode. Deze mode is uiteraard niet zo uitgebreid en diepgaand als bijvoorbeeld de championship manager games, maar voor een “extra” is het leuk uitgewerkt. Het concept is redelijk simpel – je kiest een team en speelt vervolgens voor 5 seizoenen de coach. Als echte coach bepaal jij hoe vaak en zwaar er getraind wordt en welke spelers speciale aandacht vereisen. Deze trainingen zijn helaas niet gratis; ze kosten prestige punten. Deze punten kan je verdienen door aan verschillende eisen te voldoen die aan het begin van het seizoen gesteld worden. Uiteraard kan je als coach ook de formatie die in jouw ogen het sterkst is opstellen. Als sommige spelers niet presteren is er gelukkig ook nog de optie om in te ruilen op de transfer markt. Echter zijn topspelers niet meer zo belachelijk goedkoop als in Fifa 2003, een beetje speler kost flink wat geld. Dit is dus een stuk realistischer gemaakt, waardoor je als een echte Ronald Koeman een efficiënt team neer kan zetten maar ook een team kan verprutsen a la Huub Stevens. Het is aan jou. Een aspect aan Fifa 2004 waar Ea flink mee heeft lopen pronken is de Off-the-Ball control, een nieuwe feature waarmee je ook andere spelers kan controleren. Als je bijvoorbeeld een counter uitvoert waarbij er 2 spelers met je meekomen kan je met een simpele druk op de Z knop de bewegingen van een van hen met de overnemen en met C stick besturen zodat je ze kan laten vrijlopen. Helaas klinkt dat makkelijker dan dat het in werkelijkheid is, aangezien je hiernaast ook je eigen speler moet besturen. De beste manier om te kijken hoe dit werkt als je de game nog niet hebt is door met een willekeurige andere footie proberen 2 spelers tegelijk te besturen. Behalve het feit dat je bij Fifa 2004 maar een controller nodig hebt is er niet veel anders. De Off-the-Ball controll is een goed idee, maar is helaas in de praktijk minder goed en had veel beter gekund. Misschien een idee voor Fifa 2005?
[img]http://fifa2004.ea-europe.com/img/ngc_a041_l.jpg width=400[/img]
Puzzelen Iets wat ik jammer vind aan Fifa 2004 is het menu. Waar je bij Fifa 2003 met 2 simpele drukken op de knop een wedstrijd kon spelen moet je met Fifa 2004 werkelijk eerst een doolhof door voordat je aan de goede waar komt. Duizenden schermen, onlogische indelingen, 8 schermen als je een game wilt opslaan, je komt het allemaal tegen. Het mag dan niet belangrijk zijn voor de gameplay van de het spel zelf, maar het is wel buitengewoon irritant als je weer 5 uur bezig bent om je vorderingen op te slaan.

Fifa 2004 - pagina 2

White Wamberto Een ander punt dan de Off-the-Ball waar EA hun game ontzettend mee promoot is de licentie en de lijkende spelers. Leuk dat ze hiermee meer over de toonbank willen laten gaan, maar zorg er dan ook voor dat dit echt goed wordt uitgevoerd. Als ik op de verpakking zie dat de spelers er realistisch uitzien wil ik uiteraard geen blanke Wamberto of veel te donkere Pienaar (die overigens in de spits staat) tegenkomen. Als echte Ajax-fan heb ik het team helemaal uitgeplozen en ben ik op meerdere beschamende fouten gestuit.

[img]http://fifa2004.ea-europe.com/img/xbox_s1_l.jpg width=400[/img]
Zoals altijd is het kunnen van spelers aangegeven met cijfers tussen 1 en 100, waarbij (logischerwijs) 100 het hoogst is. De cijfers voor spelers varieren af en toe enorm en zijn in sommige gevallen beschamend slecht gedaan. Ik weet niet waar EA deze cijfers vandaan heeft gehaald of op basis waarvan de spelers zijn beoordeeld, maar ik neig te zeggen dat ze maar wat gedaan hebben. Zo is Vieri (97 pt)volgens EA beter dan bijvoorbeeld Raul(95 pt) en staat Kezman(78 pt) in de schaduw van de wereldspits Ibrahimovic(91 pt). Als je hier al van opkijkt zal je zeker opschrikken als je het cijfer voor het grote talent Wesley Sneijder ziet. Deze belofte kreeg namelijk een schamele 48!! punten van EA. Dit kan dus maar enkele dingen betekenen: 1. De mensen bij EA hebben geen verstand van voetbal 2. Er werken alleen maar vrouwen bij EA (komt op hetzelfde neer als 1) 3. De game is slordig afgeraffeld. Controller gekluns Het grote probleem van de Fifa games is altijd de gameplay geweest en dat is eigenlijk nog steeds zo. Natuurlijk is er sinds Fifa 2003 een flinke verbetering gemaakt, maar het haalt het niveau van rivaal PES 3 bij lange na niet. Zo is het in Fifa 2004 onmogelijk om een speler te passeren met gebruik van techniek en zal je bijna altijd een pass moeten geven om een aanval te creëren, wat dus te moeilijk is. EA heeft dan naar de eis van de consument geluisterd en produceert niet eer de ene kloon na de andere, maar met vernieuwing bedoelen we niet dat alle aspecten veranderd moeten worden, want het passeren was in het vorige deel wel goed uitgewerkt. Wat ook “verprutst” is, is het nemen van corners, in 2004 bespeel je namelijk de speler naar wie je de bal schiet. Dit betekend duwen en trekken in het strafschopgebied, of in het geval van een inlopende actie, proberen je tegenstander te omzeilen. Dit is meestal onmogelijk tot zeer moeilijk, omdat de tegenstander jou altijd van je plek weet te duwen.
[img]http://fifa2004.ea-europe.com/img/ps2_of_l.jpg width=400[/img]
Niet alles is echter slechter gemaakt op dit gebied. Zo zijn de vrije trappen een stuk moeilijker gemaakt waardoor je niet meer met alle gemak een balletje binnen kan tikken, maar er echt oefening nodig is wil je een beetje lijken op Beckham. Het gevoel van vreugde is dan ook groot als de bal eindelijk mooi de goal inglijdt. Wat ook verbeterd is ten opzichte van de voorganger is het feit dat je niet meer verschrikkelijk vast zit aan animaties die eerst afgespeeld moeten zijn voor dat je een andere actie kan maken. Uiteraard is dit nog wel aanwezig, maar in mindere mate en op een realistischere manier. Dit betekent dus dat de game ook in frustratie is afgenomen, wat mijn controller tot grote vreugde heeft gebracht. Minder gesmijt en geram op de knopjes dus!

Fifa 2004 - pagina 3

Frame Drama Fifa 2004 ziet er goed uit, al is het niet veel beter dan 2003. De gelijkenissen kloppen (uizonderingen daar gelaten dus) angstaanjagend erg – Mark van Bommel heeft net zo’n arrogant rothoofd als in het echt en de lelijkheid van Ronaldo en Galasek is goed nagemaakt. Ook aan de details is gedacht. Wanneer er kaarten uitgedeeld worden gaat dat vergezeld met een tussen filmpje van 2 klagende spelers en een besluitsvaste scheids. Helaas is er ook een dik minpunt aan Fifa 2004; de framerate. Deze wil namelijk meer je lief is zakken naar een ongekend laag niveau. Niet zo maar framedrops zoals we ze kennen, maar framedrops van seconden lang verstoren al de pracht en praal van de game. Het is onbegrijpelijk hoe EA zoiets slordigs niet uit de game haalt, want voor de rest ziet de game er goed uit. Engelenpis De soundtrack is zoals we van een EA game kunnen verwachten top. De ontwikkelaar heeft weer eens met haar portemonnee lopen zwaaien en heeft zodoende meerdere populaire bands. Bands als Radiohead en Kane(Tiesto mix) zijn hebben hun licenties afgegeven om hun riedeltjes te laten klinken, om zo de soms lange tijden die je in het menu doorbrengt wat dragelijker te maken. Naast deze soundtrack heeft EA ook nog ruimte gevonden om het publiek realistisch te laten klinken. Fanatieke voetbal fans zullen dan ook echte liederen herkennen die gezongen worden om de thuisclub te steunen. Sommige sounds zijn uit 2003 overgenomen, als het vrolijke 2-0 gezang wanneer een club met die score voorstaat. Het commentaar is echter minder goed. De gouwe ouwe John Motson en Andy McCoist zitten weer achter de microfoon om de oneliners om je oren te schieten. Er is op zich een vrij grote variëteit aan teksten, maar omdat voor sommige momenten te weinig dingen voor zijn opgenomen (kaarten, penalties), gaat het commentaar snel vervelen. Ook is het commentaar vaak te laat en in het geval van Andy(met zijn Schotse accent) nog wel eens onverstaanbaar, wat de sound toch weer naar beneden brengt.

[img]http://fifa2004.ea-europe.com/en/img/050627.jpg width=400[/img]
Conclusie De reddende engels voor Fifa 2004 zijn zonder meer de licenties. Het voelt namelijk toch een stuk beter om de echte tegenstanders die je in het echt niet uit kan staan (in mijn geval is Kezman dus vaak de pineut, no offence voor de PSV’ers onder ons) onderuit te halen, dan dat je niet lijkende mannetjes met afwijkende namen te pijnigen. Toch weer jammer dat het Nederlandse elftal niet in de game zit, hoe moeten we nu voorbereiden op het EK? Grafisch is de game wel in orde, maar waarom toch die belachelijke framerate? De sound is op het soms in herhaling slaande commentaar goed dankzij de soundtrack en de aanmoedigingen van het publiek. De gameplay is het minste punt van de game. De game bevat te veel dingen die onnodig te moeilijk zijn gemaakt en de Off-the-Ball controll is ook niet zo geweldig als EA het ons laat denken. Zonder de licenties was Fifa 2004 lang niet de game die het zonder het mooie jasje is. Qua gameplay heeft de game nog altijd een flinke achterstand op de alleen voor de PS2 verschenen Pro Evolution Soccer 3. Toch pak je eerder Fifa erbij dan PES als jou favoriete club verloren heeft om de zaken even recht te zetten, waardoor de game 10 punten meer krijgt dan wanneer het de licentie zou missen. Bij gebrek aan concurrentie is Fifa 2004 de beste footie voor de Cube. Uiteraard bestaat er altijd nog de keuze om Winning Eleven 6 uit Japan te halen, maar als importeren niet jou ding is en je hebt geen PS2, dan is Fifa 2004 de beste keus die je kan maken.

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

FIFA Football 2004 (Nintendo GameCube)