[Review] Geschreven door Jorg op 2003-03-21 23:27:37

Retroreview: Super Metroid

Titel: Super Metroid System: SNES Jaar: 1994 [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroidbox.jpg"[/img] Tijdens haar vorige avontuur heeft bounty hunter Samus Aran het Mother Brain en haar space pirates vernietigd op de planeet Zebes. Echter, tijdens haar gevechten met de Space Pirates, ontsnapte er een Metroid larve, die in Samus zijn moeder zag. Deze larve werd meegenomen om onderzocht te worden op het research centre Ceres, zodat zijn krachten mischien nog een voor de mensen nuttig doel konden dienen. Op het moment dat Samus weer op pad wil gaan, wil een grote alien de larve stelen. Samus snelt terug naar Ceres. Nu bestuur je Samus, en loop je door het ruimte station. Voor je het in de gaten hebt gaat Ceres ontploffen! Snel ren je terug naar je ruimteschip, en achtervolg je de alien terug naar de mysterieuze planeet Zebes. Dan begint het nieuwe avontuur van Samus… [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroid3.jpg" height="256" width="224"[/img] [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroid6.jpg" height="256" width="223"[/img] Eenmaal aangekomen op Zebes begin je te onderzoeken waar je bent. En in tegenstelling tot adventures als Mario bros, zijn er geen levels. Je moet gewoon van de buitenkant van Zebes, naar de binnenkant zien te komen. En Zebes is erg groot en gevarieerd. Bijvoorbeeld het plantachtige land Brinstar, of Maridia, een waterwereld. Overal zijn gangen, met of zonder deur ervoor. De blauwe deuren gaan open als je er met je gewone wapen tegenaan schiet. De rode en gele deuren die je tegenkomt, blijven dicht. Verder zoeken dan maar. Na een tijdje rondrennen, en het vechten met je allereerste baas, een soort levend geworden standbeeld, krijg je je eerste powerup: je kunt je in een balletje veranderen! Daarmee kun je door hele smalle gangetjes rollen. Nieuwe mogelijkheden voor Samus! Nu kun je die gang in die je een tijdje geleden tegenkwam. Dus ren je terug, en ontdek je weer nieuwe gebieden, elk met hun eigenaardigheden en geheimen. Terwijl je stapje voor stapje Zebes leert kennen, kun je proeven van de beschaving die ooit op deze planeet gewoont moet hebben. Langzamerhand krijg je het gevoel dat er iets ergs is gebeurt op Zebes. En dat is ook een van de charmes van Super Metroid: er zijn geen cutscenes, een stukjes tussendoor die het verhaal uitleggen, het is zelfs verder helemaal tekst-loos. Terwijl je Zebes ontdekt, ontdek je ook meer van het verhaal, en vallen de stukjes op zijn plaats. Niet dat het verhaal erg diep is, maar daar gaat het ook niet om. Het is per slot van rekening een adventure, geen RPG. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroid5.jpg" height="256" width="223"[/img] [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroid4.jpg" height="256" width="223"[/img] Die powerball waar je je in kunt veranderen, is een van de vele, vele powerups die je kunt vinden. Sommige heb je echt nodig om vooruit te komen in het spel, andere zijn gewoon cool, zoals extra raketjes. Je wapen heeft allerlij soorten beams, die ook allemaal andere soorten deuren open kunnen maken. ijs beams voor gele deuren, raketten voor rode deuren, powerbombs, speed shoes, er is echt heel veel te verzamelen in Super Metroid. Sommige dingen zul je alleen per toeval tegenkomen, door per ongeluk de juiste combinatie van items te gebruiken. Je krijgt wél hulp van de hele coole X-ray beam, waarmee je door muren kunt kijken om te zien wat erachter zit. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroid1.jpg" height="256" width="224"[/img] [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroid2.jpg" height="256" width="224"[/img] Rest me nog het beschrijven van de graphics en het geluid van Super Metroid. Toen de game uitkwam in 1994, was dit het beste van het beste op alletwee de gebieden. Je nodigde je vrienden uit om te komen kijken naar de prachtige special effects. Die zijn, voor een Super Nintendo games, echt móói, en het geluid neemt je mee het spel in, zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn. Er is regen, wind, er lopen insecten rond, hier en daar knipperen lichtjes, de muziek is toppie. Super Metroid is af, er valt weinig meer aan te verbeteren, en het is zonder twijfel een van de mooiste spellen op de SNES. Omdat geen enkel spel perfect is, is er ook wel een puntje van kritiek te vinden op Super Metroid: het spel is, op de reuzachtige bazen na, niet erg moeilijk. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/supermetroidboss.jpg" height="256" width="223"[/img] Als je snel bent, en de powerups en add-ons links laat liggen, heb je het in een paar uur uitgepuzzeld. En dan moet je je ook niet uit het veld laten slaan als je een eind terug moet lopen, of als je die ene gang die je nodig hebt niet meteen kunt vinden. Daar is het een adventure voor. Een kleine note bij de punten die ik aan Super Metroid heb toegekend… Ik geef geen tienen. Een tien is voor het perfecte, ultieme spel, en dat spel bestaat niet. Zou ik minder principes hebben gehad, dan had ik Super Metroid hier en daar wel een tien toegekend. Graphics: 9.5 Ronduit opzienbarend voor de SNES, en alleen toppers als Final Fantasy 6 zijn in staat de graphics van Super Metroid te evenaren. Geluid: 9.5 De muziek past helemaal bij het spel, en de geluiden van de wind, regen, en het gegrom en gekruip van monsters zijn prima. Gameplay: 9.5 Sommige mensen vinden het saai om rond te rennen in een spel zonder dat ze weten waar ze heen gaan. Als die mensen nou Alladin gaan spelen, dan blijven de echte gamers zitten totdat ze het geheim van Zebes kennen, en het motherbrain hebben verslagen. Replay waarde: 8 Als je een adventure hebt uitgespeeld, weet je waar je heen moet en is het niet meer spannend. Maar bij Super Metroid ligt dat een beetje anders, omdat het een heel karwij is om bij het Mother Brain aan te komen met alle powerups, add-ons en items die her en der in het spel verstopt zitten. Totaal: 9.3