[Review] Geschreven door Daan op 2020-07-22 21:00:00

void tRrLM(); //Void Terrarium

Wanneer het op Mystery Dungeon-achtige spellen aankomt, moeten developers veel doen om het voor mij boeiend te houden. Pokemon Mystery Dungeon, bijvoorbeeld, weet een leuke cast aan personages neer te zetten. Void Terrarium, de nieuwste game uit de stal van Nippon Ichi Software, weet op vergelijkbare wijze gelijk een sterke indruk achter te halen. Het heeft een sfeer waar je u tegen zegt, en een unieke verhaalstructuur waar je simpel in komt. Maar hoe speelt het over gedurende een langere periode? Een wereld apart In de set-up en wereld van Void Terrarium zijn eigenlijk de beste elementen aanwezig. Je ontwaakt als een kleine robot, die een wereld afstruint waar alles vrij post-apocalyptisch aanvoelt. Overal ligt rotzooi, paddenstoelen en robots. In deze wereld, geloof het of niet, besloten mensen ondergronds te gaan leven en bouwden zodanig tunnels. Oh, en er is een AI die besloot om iedereen de das om te doen. Nu zul je, samen met deze AI, een meisje moeten helpen overleven. Dat klinkt gemakkelijk, maar schijn bedriegt. De tunnels zitten vol met defensieve robots en dodelijke sporen die Toriko (het meisje) kunnen doden. De heldhaftige robot zal dus zelf kerkers in moeten om voorwerpen en voedsel te verzamelen.

Het eerste uur van Void Terrarium is traag. Te traag. Er wordt vooral veel gepraat en vrij weinig gespeeld, waardoor het even duurt voordat je de gameplay goed kunt begrijpen. Het helpt niet echt dat de tekst vrij langzaam voortbeweegt. Daarnaast zijn de tutorials nauwelijks een goede afspiegeling van wat de game nou werkelijk inhoudt. Void Terrarium is een heerlijke mix van dungeon crawlen, roguelikes en een beetje simulatie. Zodra je over het pijnlijke punt heen bent, gaat er werkelijk een wereld voor je open. Toegankelijk maar toch pittig Voor het merendeel van het avontuur zul je de dungeons doorgronden. Niets hieraan is per definitie nieuw, opnieuw kijk ik naar de Mystery Dungeon games, maar het concept voelt verfijnd aan. De brute vloeren zitten vol met vijandige robots, vallen en andere verrassingen die de speler moet omzeilen. De robot leert gaandeweg nieuwe aanvallen om robots te verwonden, wat energie vergt. Dat betekent dat je keuzes moet maken wat betreft wat je wanneer gebruikt. Er zijn items om de energie en levensmeter te herstellen, maar deze kom je echt maar mondjesmaat tegen.

Moeilijk kan Void Terrarium best zijn. Je zult constant levels moeten stijgen om de broodnodige voorzieningen aan Toriko te kunnen geven. Door middel van upgrades kun je verder blijven pushen en het spel verder uitkammen. Gelukkig, en dat is echt een flinke opsteker, kent het spel een vriendelijk Roguelike systeem. Hoewel je wat progressie verliest, worden de voorwerpen die je verzamelt veranderd in grondstoffen. Hiermee bouw je de basis en bepaalde vaardigheden verder op. Daarnaast verlies je ook niet de blauwdrukken, die je toegang geven tot itemrecepten. De voorwerpen die je nodig hebt voor progressie kom je echt pas op het laatst tegen, waardoor doodgaan nooit te veel ontmoedigt. De game gaat pas verder als jij er klaar voor bent. Tenslotte hebben we dat ik noem ''het Tamagotchi gedeelte''. Met een speciaal ''Pet Nanny'' item zul je zien wat Toriko nodig heeft. Je krijgt informatie over haar honger, gezondheid en of ze gepoept heeft. Opnieuw; het is belangrijk dat je progressie maakt in de kerkers om zodoende grondstoffen te verzamelen. Hiermee bouw je gebouwen die het zorgen voor Toriko gemakkelijker maken. Dit is van levensbelang, want als het meisje doodgaat is het spel voorbij. Save wanneer je kan, check wat je uit de kerkers haalt en vindt de balans die je naar het einde zal loodsen.

Pracht en praal Void Terrarium ziet er fantastisch uit. De donkere omgevingen geven de wereld atmosfeer en zorgen voor een plaatje dat nooit saai wordt. De achtergronden en personages vloeien strak in elkaar over zonder dat het moeite kost om alles te overzien. Daarnaast mag de soundtrack er ook absoluut wezen. Het ondersteunt de wereld met volle overtuiging en zorgt een rijk stukje software. Conclusie Void Terrarium is een meer dan prima Mystery Dungeon-achtig avontuur. Het verwelkomt nieuwe spelers met open armen, al hadden de tutorials iets beter gekund. Het voelt altijd als een strijd naar de top, gelet op het feit dat voorzieningen constant nodig zijn. Elke kerker vraagt om alles uit te kammen, vijanden te verslaan en met de grondstoffen terug te keren. Terwijl je speelt bouw je deze wereld zelf een beetje op in de hoop voor een betere toekomst. Het heeft een unieke charme waar ik niet onderuit kan, al hadden de dialogen net iets sneller gekund. Void Terrarium gaat over vallen, opstaan en weer doorgaan. Tot het bittere einde, en misschien zelfs nog een beetje langer dan dat.

N1 Score: 8.5

+ ["Unieke set-up en wereld","Prachtig avontuur","Vriendelijk voor de nieuwkomer","Aangename mix aan gameplay stijlen"]

- ["Tutorials hadden beter gekund","Eerste uur is traag"]

Gekoppelde games

void tRrLM(); //Void Terrarium (Nintendo Switch)