[Review] Geschreven door Paul op 2020-08-28 10:00:00

Immortal Realms: Vampire Wars

Zolang historici zich kunnen herinneren, heeft de oude Dracul-bloedlijn geregeerd over het mysterieuze land van Warmont - het rijk van de Bloodthrone. Binnen de grenzen van dit onheilspellende land voeden de vampierenheersers zich met het bloed van hun menselijke onderdanen. In het oosten waait een koude wind over de desolate vlakte van Mourterra - het "Land der Doden" en oorsprong van de Nosfernus-bloedlijn. Ondertussen, in Esain - ook wel "The Frozen North" genoemd, verblijft de mystieke clan van de Moroia waar magie bloed is, en bloed magie. Een nieuwe vampierenoorlog dreigt, en niemand zal gespaard blijven van de komende gruwelen... Immortal Realms: Vampire Wars Immortal Realms: Vampire Wars is een diepgaand strategiespel met een tot in de details uitgewerkte wereld dat zich afspeelt in een fantasysetting waar vampieren heersen. Het spel biedt een strategisch element waar je vanuit een top-down perspectief je rijk beheert en je troepen over de wereldkaart beweegt. In plaats van complex micro-management en grondstoffenbeheer focus je je voornamelijk op het rekruteren van troepen, het bezetten van belangrijke gebieden en het verslaan van je tegenstanders. Deze aanpak, samen met één grondstof (bloed) waarmee je alles regelt, maakt het spel toegankelijk zonder in te leveren op strategie.

Tijdens de speelbeurten die seizoenen representeren, krijg je tevens de optie om speciale kaarten in te zetten. Deze kaarten verdien je aan het einde van een jaar (na vier beurten dus) en kun je inzetten wanneer je wilt - mits je er genoeg bloed voor hebt. De kaarten geven je bijvoorbeeld extra manschappen, extra bloed om later in te zetten, genezen of versterken je troepen. Elk jaar kies je ook een speciale bonus die voor dat jaar actief is, wat je laat focussen op verschillende strategieën. Zo kun je een jaartje volledig ingaan op het groeien van je leger, om daarna zo effectief mogelijk op oorlogspad te gaan. De vrijheid die het spel je hierin geeft, maakt elke ronde weer anders. Turn-based gevechten Wanneer je een gebied wilt bezetten waar vijandelijke troepen zich bevinden, beland je in een aparte, turn-based omgeving waar de strijd beslist wordt. Oké, je kunt ook de strijd automatisch laten beslissen, maar deze gameplay is niet iets wat je wilt missen. Het is vergelijkbaar met Fire Emblem: je troepen bezetten een vakje en beurtsgewijs beweeg je ze, en vallen vijanden aan. Het slagveld wordt gekenmerkt door diverse obstakels en zogeheten "Shrines" waar, als je troepen ernaast staan, ze diverse buffs kunt krijgen. Denk aan meer bepantsering, immuniteit voor bepaalde aanvallen of zelfs het genezen van een paar levenspunten aan het begin van een nieuwe ronde. Zeer handig dus!

Alhoewel deze combat misschien wat simpel klinkt in theorie, is het echt geen fluitje van een cent. Vijandelijke troepen zijn net zo sterk - zo niet sterker - als die van jezelf en passen elke strategie toe die je in de tutorial uitgelegd krijgt. Zo krijgen troepen een aanvalsbonus wanneer de verdedigende partij omringd is door aanvallers, en hier maakt de AI gretig gebruik van. Dit kan vooral in het begin veel frustratie opleveren: wanneer je een degelijk leger weet te verzamelen en in één gevecht alles kwijt bent, kun je beter de hele missie opnieuw beginnen. En wanneer missies makkelijk een uurtje of twee kunnen duren zonder autosaves, is dat erg pijnlijk. Graag had ik om deze reden gezien dat het spel werd opgeslagen vóór gevechten beginnen, puur omdat het erg afstraffend is op deze manier. Extra content.. of extra tutorial? Naast een campagnemodus met twaalf missies door drie verschillende verhaallijnen, kun je flink oefenen met de Skirmish-mode. Deze modus biedt je de mogelijkheid om je eigen leger tegenover het leger van een AI-tegenstander te zetten in een arena naar keuze. Van de clan tot aan de troepen, bonussen en voorwerpen: hier kun je alles vooraf bepalen om het spel goed te ontdekken. Ik raad je aan eerst met een paar Skirmish potjes te beginnen om een beetje gewend te raken met de besturing en combat-elementen. Dit maakt de campagnemodus een stuk begrijpelijker en levert minder frustratie op. Ideaal is de moeilijkheidsgraad sowieso niet, maar het kan behulpzaam zijn. Daarna kun je ook nog aan de slag met de Sandbox-modus, waar je simpelweg het strategie-element er nog bovenop krijgt, alsof je het verhaal speelt zonder een verhaallijn.

Conclusie Immortal Realms: Vampire Wars biedt een fantastische wereld met een rijke verhaallijn en diepgaande strategie zonder complex te zijn. De uitdaging zit vooral in het plannen van je tactiek en het verstandig omgaan met je troepen, in plaats van een hoop micro-management en het beheren van grondstoffen. Dit maakt het spel tegelijkertijd toegankelijk, maar ook heel moeilijk: als je verder wilt komen, dan moet je een goede militaire strateeg zijn en dat is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig bieden de Skirmish- en Sandbox-modus voldoende content om je op weg te helpen. Al met al een prima titel voor de geboren strateeg, mits je niet vies bent van een flinke uitdaging.

N1 Score: 7.2

+ ["Gedetailleerde wereld","Extra modi goed voor oneindig spelplezier","Diepgaand \u00e9n toegankelijk..."]

- ["...op de vrij pittige gevechten na","Geen autosave met levels die uren duren"]

Gekoppelde games

Immortal Realms: Vampire Wars (Nintendo Switch)