[Review] Geschreven door Paul op 2020-09-16 08:00:00

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition - een frustrerende nostalgietrip

Voor wie het oorspronkelijk avontuur in 2004 gemist heeft, een kleine inleiding in de wereld van Final Fantasy Crystal Chronicles: het spel was een spin-off met de focus op lichte RPG-elementen en hack 'n slash gameplay, terwijl grootse verhalen en complexe complotten uit het zicht bleven. Deze aanpak zorgde voor gemengde gevoelens onder Nintendo- én Final Fantasy-fans, maar al met al werd de game uiteindelijk vrij positief beoordeeld voor de content en entertainment dat het bood. Weet Square Enix met deze heruitgave onze harten opnieuw te winnen? Kristallen kronieken In Final Fantasy: Crystal Chronicles zit de lucht vol met "miasma", een giftig goedje dat mensen tegenhoudt om vrijelijk te reizen over de wereld. Dankzij kristallen in de steden en dorpen worden ze beschermd, maar deze moeten jaarlijks bijgetankt worden met "myrrh". Dit is waar jij aan bod komt: je gaat op pad om de myrrh te verzamelen in je kelk en aan het einde van het jaar gebruik je dit om je kleine dorpje te beschermen. Tijdens je reis blijf je beschermd dankzij de kelk, die een klein fragment van het kristal bevat voor een bel aan schone lucht.

Voor je reis kies je een personage om de wereld te doorkruisen in de vorm van een ras en geslacht. Je keuze bepaalt vooral hoe je er uitziet en met welke stats je begint; ieder ras heeft toegang tot dezelfde voorwerpen, magie en wapenlevels. Naast je personage mag je ook een beroep toewijzen aan je familie, waarvan je specifieke bonussen of extraatjes krijgt aan het einde van het jaar. Denk aan een gaaf wapendesign van je vader de alchemist, een hoop voedsel uit de bakkerij of een nieuw pakje van de kleermaker. Je keuzes hier maken niet zo heel veel uit voor het verhaal, maar er zijn een paar beroepen die betere bonussen hebben dan de rest. Als vanouds Eenmaal op pad wordt je in de singleplayer vergezeld door een schattige moogle die aanbiedt om je kelk te dragen. Zo heb jij je handen vrij voor gevechten en magie in de dungeons en beweegt het speelbare gebied met je mee. De originele gameplay uit 2004 is vrijwel intact gebleven en dat is ergens wel jammer. De besturing is niet echt intuïtief: om te schakelen tussen aanvallen, verdedigen, voorwerpen en magie moet je de schouderknoppen gebruiken terwijl je met de A-knop deze activeert. Destijds was dat nodig vanwege het beperkt aantal knoppen op de Gameboy Advance SP, maar anno 2020 werkt het gewoon erg verwarrend. Dat dit element niet fijner uitgewerkt is voelt aan als een gemiste kans, zeker gezien de nieuwe online multiplayer ook een teleurstelling is.

Online ervaring Ook een teleurstelling? Jawel, de online matchmaking is zo frustrerend dat het voor mij alle plezier uit het spel zoog. Om te beginnen moet jouw personage op exáct hetzelfde punt in het verhaal zijn wil je met iemand samen kunnen spelen. Heeft je vriend de eerste dungeon al gehaald en jij nog niet? Pech gehad: je mag pas meedoen als je zelf ook dat punt bereikt hebt. Pas na het derde jaar krijg je de vrijheid om mee te spelen in een dungeon naar keuze, waardoor willekeurig een keer meespelen in het begin er dus niet in zit. Je moet constant bijhouden waar je bent en waar je medespelers zijn in het verhaal om te bepalen of je überhaupt samen mag spelen. En denk er vooral niet aan om een lobby aan te maken als je er niet helemaal klaar voor bent: wanneer je een lobby sluit om wat voor reden dan ook (bewust of door connectieproblemen), ben je verplicht om zo'n tien minuten te wachten totdat je weer een nieuwe lobby mag maken. Kies je voor het meespelen met een ander, dan gebeurt er verder ook vrij weinig in (verband tot) je eigen wereld. Alleen de host krijgt aan het einde van de dungeon een brief van zijn of haar familie om te beantwoorden, waar de rest van de spelers op moeten wachten. Daarna kun je kiezen om dezelfde dungeon opnieuw te spelen, of de party te ontbinden. Simpelweg verdergaan met je bestaande groepje kan dus niet: je mag weer een nieuwe lobby hosten als je na 10-15 minuten door wilt spelen. De enige progressie die je hebt als speler die meedoet is dat je personage aan het einde van de dungeon ook een permanente bonus mag uitzoeken. Hierdoor kun je je personage veel sterker maken dan dat dat zou kunnen met alleen de singleplayer.

Wat wel een tof aspect is, is het feit dat er een Lite-versie bestaat waar cross-platform multiplayer ook ondersteund wordt. Je kunt het spel gratis op PlayStation 4, Switch of mobile downloaden en drie verschillende dungeons (in principe één jaar in het spel) proberen met spelers van ieder platform. Als je meespeelt met iemand die het volledig spel bezit kun je zelfs dertien dungeons meespelen, wat aardig wat content is voor een Lite-variant van een spel dat voor drie tientjes te koop is. Dit maakt de online ervaring niet minder frustrerend in opzet, maar het heeft je tenminste niks mogen kosten om het uit te proberen.

Conclusie Alhoewel de singleplayer een clunky maar oké ervaring is voor nieuwe spelers, hebben veel oud-gedienden met smart uitgekeken naar de online multiplayer. Met je vrienden online dungeons uitspelen en je personage uitbouwen klonk bij de aankondiging als een droom! Echter is de online matchmaking zo omslachtig en frustrerend dat deze droom compleet in duigen valt. De talloze onnodige barrières die opgeworpen zijn om met je vrienden te kunnen spelen , geven ook geen voldoening wanneer je dan eindelijk aan de slag gaat: met sessies van 10-15 minuten aan gameplay is het zo afgelopen en mag je opnieuw door alle hoepels springen om met dezelfde personen door te spelen. Mocht je toch interesse hebben, ga dan eerst de Lite-versie spelen voordat je je geld uitgeeft aan deze matige remaster. Heb je de game al binnen, lees dan vooral deze 5 handige tips van onze geliefde redacteur Dreon om de online-ervaring minder frustrerend te maken.

N1 Score: 5.5

+ ["Je kunt eerst de free-to-play versie proberen"]

- ["Idiote beperkingen aan multiplayer","Geen synchrone progressie","Geen opgepoetste besturing"]

Gekoppelde games

Final Fantasy Crystal Chronicles: Remastered Edition (Nintendo Switch)