[Review] Geschreven door Kitty op 2020-10-15 11:00:00

The Survivalists - Apen en bugs

In de wereld van de Escapists spoel je aan op een eiland na een schipbreuk. Gelukkig is er genoeg materiaal te vinden op het automatisch gegenereerde eiland waar je aanspoelt om je te bewapenen en te overleven terwijl je de mysteries om je heen ontrafelt. En dat hoef je niet alleen te doen: je kunt een heel apenleger recruteren om je te helpen! Biedt Team17 ons een spannend eilandavontuur? The Survivalists is een sandbox avontuur. Aangespoeld op een eiland probeer je te overleven. Zonder al te veel uitleg ga je aan de slag: struikjes en bomen omhakken om hout en bessen te verzamelen, stenen oprapen, gras wieden. Al snel kun je een bed maken en dat is maar goed ook: slapen is de enige manier om je game op te slaan. Als je meer grondstoffen vindt, kun je wapens en gereedschappen fabriceren, die er weer voor zorgen dat je betere spullen kunt maken. Al snel is mijn inventaris vol en moet ik een kist maken om mijn extra spullen in te doen. Als je iets gaat maken op je zelfgemaakte werkbank of smederij, moet je ook de benodigde spullen eerst weer uit die kist halen. Je inventaris is vrij klein en als je alleen al je gereedschap vast wilt houden, betekent dat al snel dat je een klein ruilfestijn hebt elke keer dat je iets wilt maken. Dat wordt dus ook al snel vervelend. Je hongermeter loopt hard leeg en je hebt dus ook inventarisruimte nodig om eten mee te nemen en om nieuwe gerechten te koken. Tijd dus om hulp in te roepen! Apenproblemen Een grote variatie op het standaard sandbox-verhaal is dat je apen kunt trainen om klusjes van je over te nemen. Die apen kom je her en der tegen in de jungle en met een lekkere bak apenvoedsel maak je een vriend voor het leven. Het trainen van apen werkt niet heel intuïtief, waardoor ik me de eerste uren vooral ontzettend heb zitten ergeren tot ik snapte wat nu eigenlijk de bedoeling was. Elke aap kan dus eigenlijk één taakje vervullen. Zo kan een aap je helpen met craften, maar dan wel maar één stukje van het proces. Zo heb je dus één aap nodig die de onderdelen uit de kist haalt en op de werkbank legt, één aap die het vervolgens in elkaar timmert en weer een derde aap die het gemaakte voorwerp weer wegruimt. Helaas kwam het meer dan eens voor dat de aanleverende aap ineens bugde en niks meer deed. Dan liep het hele plannetje dus weer in de soep. Dat is echt jammer. In de tijd dat het wel werkt, is het een leuk systeem dus het is erg zonde dat het niet van de grond komt zoals het bedoeld was. Ook kun je apen in de omgeving grondstoffen laten verzamelen. Of ja: je kunt een aap eropuit sturen om bomen te haken en stenen klein te slaan en een andere aap eropuit sturen om de spullen weer te verzamelen. Hakkende aap loopt echter gewoon door tot zijn gereedschap versleten is en blijft vervolgens staan waar hij gebleven is. Het is niet mogelijk om een aap meerdere gereedschappen mee te geven, en hij kan ook niet vanzelf terugkomen naar het kamp zodat je snel ziet dat er niks meer aan het gebeuren is. Op je landkaart kun je ze wel terugvinden, maar echt handig is het niet. Bovendien heeft de verzamelende aap een stuk kleiner gebied waarin hij verzamelt, waardoor de helft van de zooi nooit opgeraapt wordt. Het was handiger geweest als je een gebied kon afrasteren. Wel handig is dat je een aap achter je aan kunt laten lopen met een kist vol spullen en je kunt ze trainen om te vechten tegen vijanden. Dat is dan ook waar ik mijn apenleger vooral voor inzette, want de eilanden wemelen van de sterke vijanden. De eilanden worden automatisch gegenereerd en zien er erg mooi uit. Het gras waait in de wind en het water weerspiegelt in de zon. Op het strand ligt flessenpost met daarin hints naar schatten en puzzels. Die vind je vervolgens op de eilanden in de vorm van Kluizen en Labyrinten die zo een extra uitdaging bieden. Echter valt het ook wel wat snel in herhaling. Bovendien is je apenleger niet altijd even handig: als je spullen verzamelt gebeurt dat met dezelfde knop als items uitwisselen met je aap. Zo gebeurde het me regelmatig dat ik per ongeluk een wapen had geruild voor iets anders zonder dat ik dat had gezien. Als je daarna aangevallen wordt, staat je wapenloze vechtaap dus gewoon erbij te kijken. Basis bouwen Door grondstoffen te verzamelen en spullen te maken speel je telkens wat nieuwe recepten vrij. Zo kun je uiteindelijk muren bouwen of vallen zetten. Om de zoveel tijd wordt je basis aangevallen, maar het bouwen van een uitgebreid fort heeft eigenlijk weinig nut. Mijn kamp werd nooit aangevallen terwijl ik er niet was, en als wel dan was het ook wel snel onder controle. Ook zijn de opties beperkt wat betreft de inrichting van eventuele kamers. Dat is wel jammer, want na zo’n zeven à acht uur had ik eigenlijk alle recepten wel vrijgespeeld. Op verkenning Met een vlot kun je de zee op om andere eilanden te gaan verkennen, maar er is wel erg veel zee. Het varen is erg langzaam en onderweg kom je niets tegen, wat het snel saai maakt. Dat en het het buggende systeem maken het verkennen niet heel uitnodigend. De apen zijn niet de enige problemen: ik werd in de wildernis aangevallen door een panter en raakte K.O. Dan wordt je normaal wakker in bed en kun je verder spelen. Echter zat mijn personage vast in het bed en kon er niet uit. De enige optie was om weer te beginnen vanaf mijn vorige savegame. Erg frustrerend. Er is een mogelijkheid om het spel samen online te spelen, die ik helaas niet heb kunnen testen. Door met denkende mensen te spelen in plaats van apen zijn veel van de problemen die ik benoemde wel van de baan, waardoor ik me kan voorstellen dat deze modus het spel een heel stuk leuker maakt. Conclusie The Survivalists begint heel frustrerend, wordt dan een tijd leuk en vervolgens saai. Het crafting-systeem is niet heel intuïtief, net als het systeem om apen je werk te laten doen. Als het eenmaal op gang is, dan is het leuk om rond te struinen en materialen te verzamelen om nieuwe recepten vrij te spelen. Echter valt het al snel in herhaling en zorgen verschillende bugs ervoor dat het allemaal niet zo'n geoliede machine wordt als het had kunnen zijn. De wereld is vrij groot, maar dat allemaal verkennen is zo niet zo uitnodigend als ik had gehoopt.

N1 Score: 6

+ ["Mooie vormgeving en soundtrack","Leuk systeem met apen die je helpen"]

- ["Crafting is niet intu\u00eftief en vaak onduidelijk","Bugs","Apensysteem is soms eerder storend dan handig","Valt snel in herhaling"]

Gekoppelde games

The Survivalists (Nintendo Switch eShop)