[Review] Geschreven door Dreon op 2021-01-09 09:32:53

Monster Sanctuary

De laatste jaren mis ik de uitdaging in Pokémon-spellen. Overal waar je komt, wordt je handje vastgehouden en wordt ook jouw team volledig hersteld voordat je naar een moeilijk gevecht moet. Ik probeer me dus ook al jaren voor te stellen hoe het is om weer een Pokémon te spelen die wel uitdaging biedt. Nou, daar is Monster Sanctuary dus! Het spel belooft een Metroidvania te zijn met een mix van monsters verzamelen en laten vechten. Is Monster Sanctuary dan eindelijk het spel waar ik zo lang op heb gewacht?

Deze monsters passen niet in je zakken In Monster Sanctuary speel jij een Monster Keeper, één van de mensen die monsters kan laten opgroeien en ze voor zich kan laten vechten. Monster Keepers hebben tijdenlang vredig geleefd, geleerd om monstereieren te laten uitkomen en ongestoord met de wezens te kunnen leven. Toch lijken er de laatste tijd veel krachtige en boosaardige monsters te verschijnen, waardoor de vrede verstoord wordt. Je besluit de wijde wereld in te gaan op zoek naar antwoorden. Samen met je trouwe monster, dat je zorgvuldig gekozen hebt aan het begin van je spel, vecht je tegen andere monsters. Wanneer je deze verslaat, bestaat er een kans dat ze een ei laten vallen. Dit ei kun je uitbroeden en daarmee je team van monsters versterken. Je kunt maximaal zes monsters in je team stoppen en tijdens het gevecht kun je drie monsters tegelijkertijd inzetten. Ook in Monster Sanctuary gebruiken jouw monsters aanvallen van bepaalde elementen en zijn er elementen waar ze sterk en zwak tegen zijn.

Skill trees die het verhaal overtreffen Wat dit spel anders maakt dan de meeste monster-verzamel-games, is dat al deze monsters een skill tree hebben. Wanneer je monster een level stijgt, krijgt deze een skill point die je kunt spenderen om nieuwe aanvallen te leren of statistieken te verbeteren. De keuze is reuze en er zijn veel verschillende opties om je monsters te ontwikkelen. Dit is dan ook één van de beste aspecten van het spel, het wist me meteen te grijpen! Zelf heb ik op het begin meteen al mijn opties bekeken en mijn team zo zorgvuldig mogelijk samengesteld. Ondanks dat het skillsysteem me meteen wist te grijpen, wist het verhaal dat helaas niet. Het is jammer om te zien dat een spel waar duidelijk zo veel liefde in gestoken is, een verhaal heeft wat een klein kind nog wel had kunnen bedenken. Jij moet uitzoeken wat er aan de hand is met de natuur, dat is letterlijk hetgeen waar je het de eerste twee uur van het spel mee moet doen. Ik heb geprobeerd om hier doorheen te kijken, hopende dat het verhaal na een tijdje wat meer diepgang zou krijgen. Dit is echter nooit echt het geval.

Een wereld vol geheimen en plekken om te verkennen Monster Sanctuary belooft een echte Metroidvania te zijn. Het spel bevat dan ook veel geheime plekken die je alleen met bepaalde monsters of spullen kunt betreden. Toch weet het ook hiermee de plank net mis te slaan. Waar je in de meeste games uit dit genre op verschillende plekken niet verder kunt en je deze goed moet zien te onthouden, ligt bij Monster Sanctuary de oplossing vaak veel te dicht in de buurt. Dit zorgt ervoor dat de uitdaging die een Metroidvania hoort te bieden, zoals het goed onthouden van deze plekken en het eindeloos zoeken naar een oplossing, tenietgedaan wordt. Helaas zorgt dit verhaal er dus ook voor dat de titel van deze alinea sarcastisch is. Wat Monster Sanctuary in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pokémon wel goed doet, is dat het uitdagende gevechten bevat. Waar je in Pokémon, op een paar gevechten na, bijna altijd dezelfde aanvallen kunt gebruiken, zul je in Monster Sanctuary wel iets meer voorbereid te werk moeten gaan. Zo zijn monsters die je in het wild tegenkomt al vrij sterk, en andere Monster Keepers zorgen voor een nog grotere uitdaging. Ook moet je proberen om combo’s te maken en hoe hoger je combo, hoe meer schade je aanricht aan de vijand. Hierdoor moet je iedere ronde goed bepalen in welke volgorde jij jouw monsters laat vechten. Het spel heeft toch zeker wel toffe monsters? Helaas, de monsters in Monster Sanctuary voelen erg ongeïnspireerd aan. Je hebt je standaard draak, paddenstoel, vis en vleermuis. De enige monsters die ik zelf echt gaaf vond, zijn de drie starters. Dit is erg jammer, gezien het spel gaat om het vangen van deze monsters. Ook kun je maar een klein gedeelte van deze monsters laten evolueren door speciale items te gebruiken. Ik had niet verwacht dat het me zo veel kon schelen, maar het laten evolueren van jouw (zak)monstertjes was stiekem toch wel een erg goede beloning in dit soort spellen. Het was dus een waar gemis dat dit niet kon!

Conclusie Verdorie, ik heb echt zo hard mijn best gedaan om Monster Sanctuary leuk te vinden. Het spel wist me helaas gewoon echt niet te grijpen. Het verhaal raakt kant noch wal en is helaas wel erg generiek, de monsters zijn veel minder tof dan ik had verwacht en ook de Metroidvania-achtige puzzels misten wat uitdaging. Wat het spel wel erg goed wist te doen, is het interessant maken van jouw monsters door ze een skill tree te geven en de gevechten wat uitdagender te maken. Aan die laatste twee punten kan Pokémon nog een voorbeeld nemen.

N1 Score: 5.5

+ ["Skill- en levelsysteem","Gevechten zijn een uitdaging"]

- ["Metroidvania-stijl is nergens echt uitdagend","Verhaal grijpt je maar niet","Monsters voelen erg onge\u00efnspireerd aan"]

Gekoppelde games

Monster Sanctuary (Nintendo Switch eShop)