[Review] Geschreven door Dreon op 2021-01-19 15:49:38

Super Meat Boy Forever

Vroeger vond ik mezelf een echte baas in platform-spellen. Ik kon alle levels van Donkey Kong Country en Super Mario World doorkruisen als een baas. Verder was ik (naar eigen zeggen) een ware eindbaas in games als Megaman, Castlevania en metroid. Toch was er niets wat me kon voorbereiden op de ware hel genaamd Super Meat Boy. Ik weet nog goed dat ik al vloekend en tierend de levels probeerde te doorkruisen. Sommige levels waren zo moeilijk dat ik na 200 keer proberen de finish nog niet wist te halen. Het raarste was nog wel dat ik, ondanks dat mijn voorhoofd blauw was van het tegen de muur aan bonken, nog steeds erg heb genoten van dit spel. Wat een geluk dat uitgerekend ik nu het tweede deel mocht reviewen, om weer wat oude (en pijnlijke) herinneringen te mogen herbeleven.

Meat Boy en Bandage Girl Het verhaal gaat over Meat Boy en Bandage Girl. Nadat ze Dr. Fetus verslagen hebben, hebben ze een kind gekregen genaamd Nugget. Ze leefden lang en gelukkig, totdat Dr. Fetus terugkwam en Nugget ontvoerde. Nu is het aan Meat Boy en Bandage Girl om hun schattige baby te redden uit de klauwen van deze onbeschofte slechterik (die altijd zijn middelvingers opsteekt). Het verhaal wordt uitgelegd door middel van leuke animaties en dat toverde bij mij al meteen een lach op mijn gezicht: het wordt gebracht met een flinke dosis grove humor die perfect in mijn straatje past. Om Nugget te redden moeten Meat Boy en Bandage Girl zich een weg zien te banen door verschillende levels die gevuld zijn met zagen en andere enge scherpe objecten. Wat Super Meat Boy Forever onderscheidt van het vorige deel, is dat jouw personage nu automatisch rent. Dit betekent dat hij/zij altijd vooruit loopt en jij je voornamelijk moet focussen op het tijdig springen en slaan. Dit klinkt allemaal erg simpel, maar dat is het niet!

Al vloekend en tierend de finish zien te bereiken Ja hoor, ik zal er maar niet omheen draaien. Super Meat Boy Forever is net als zijn voorganger tergend moeilijk en weet na de eerste wereld al het bloed onder je nagels vandaan te halen met perfect geplaatste platformen en vallen. Het spel vraagt om perfect getimede sprongen en slagen, anders delf je meteen het onderspit. Zo moet je regelmatig op platformen springen die precies zo groot zijn als jouw personage om vervolgens tussen vier zagen door te springen tegen een muur omringd met zagen en jezelf vanaf daar weer naar een klein platform te lanceren en.. je begrijpt de rest wel. Wat een hel! Maar ondanks dat het zo ontzettend moeilijk is, is dat ook meteen de charme van het spel. Wanneer je deze uitdagingen weet te halen, voel je jezelf echt wel een kei in platform-games. De levels Super Meat Boy zijn geniaal ontworpen en het is dan ook van belang dat je de spelmechanieken goed leert kennen. Het is nooit echt onduidelijk waar je heen moet en wanneer je eenmaal door hebt hoe de spelmechanieken werken, vlieg je toch wel door de levels heen. Om vervolgend weer twintig keer dood te gaan bij het volgende stuk. Ook de baasgevechten zijn erg tof ontworpen. Deze levels bestaan vaak maar uit één groot vierkant waarin jij steeds op en neer moet blijven lopen en springen. Omdat het spel je automatisch laat rennen, is het ook zaak om steeds heen weer te lopen, zonder geraakt te worden door meerdere projectielen of zagen. Zo moet je vechten tegen een grote zaagmachine die steeds verder omhoog komt. Jij moet steeds tussen alle stukken van de machine omhoog zien te komen en onderdelen los zien te koppelen tot hij stopt met werken.

Het spel biedt vele extra’s In Super Meat Boy Forever zijn er veel extra’s vrij te spelen. Zo vind je in ieder level speentjes om te verzamelen. Deze liggen op verschillende moeilijk te bereiken plekken maar als je ze eenmaal hebt, kun je extra personages vrij spelen. Voegen die wat toe of is het puur optisch? Ook is er een Dark World vrij te spelen waarin je nog meer moeilijke levels hebt om te doorkruisen, wat een geluk! Toch mist er iets Ondanks dat Super Meat Boy Forever geweldig ontworpen is en alle levels echt gemaakt zijn voor het automatisch rennen, miste ik het toch wel heel erg om niet zelf te kunnen bewegen. Voor mijn gevoel was het perfect timen van bijvoorbeeld je aanloop een erg belangrijk onderdeel van het spel. Verder voelen de levels soms wat ongeïnspireerd aan, doordat ze allemaal wel erg veel lijken op de levels uit Super Meat Boy. Je komt bijvoorbeeld weer in een bos en een kapotte stad. Er waren zo veel verschillende werelden te bedenken, dat ik het raar vind dat ze hier voor gekozen hebben. Het mag verder de pret niet drukken maar stiekem is het wel een beetje jammer dat de ontwikkelaars niet verder out-of-the-box hebben gedacht.

Conclusie Super Meat Boy Forever is een geweldige uitdaging waar je je uren mee kunt vermaken. De levels zijn erg goed ontworpen en nodigen je uit om ze allemaal uit te spelen, hoe moeilijk ze ook worden. De baasgevechten zijn stuk voor stuk goed bedacht en wisten je op de juiste manier uit te dagen. Ondanks dat ik het op eigen houtje lopen wel een klein beetje miste, mocht het de pret niet drukken en raad ik alle platform-liefhebbers aan om Super Meat Boy Forever uit te proberen (mits je ertegen kunt om 800 keer dood te gaan).

N1 Score: 8

+ ["Een flinke uitdaging","Goed ontworpen levels","Baas gevechten zijn goed ontworpen","Leuke animatiestijl"]

- ["Automatisch rennen voelt toch minder goed aan","Design van levels lijken iets te veel op het origineel"]

Gekoppelde games

Super Meat Boy Forever (Nintendo Switch eShop)