[Review] Geschreven door Willem op 2021-02-10 15:00:00

Super Mario 3D World + Bowser's Fury - De Perfecte Platformer

De perfecte platformer Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is een waanzinnig pakket voor niet alleen Super Mario fans, maar voor Nintendo Switch-spelers in het algemeen. Een combinatie van een van de beste platformers van de vorige generatie en een spiksplinternieuw avontuur dat inspiratie uit Super Mario Odyssey haalt, maakt voor een fantastisch pakket. Simpel gezegd, Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is onmisbaar in je Nintendo Switch-verzameling.

Levels om van te smullen Geen zin om te lezen? Check dan hier Willem's videorecensie met een wel heel bijzondere gast...

Super Mario 3D World lijkt in eerste opzichten op de zogenaamde 'Course Clear'-iteraties als New Super Mario Bros. en Super Mario Galaxy. Ieder level presenteert een eigen thema en speeltechniek die naarmate het level vordert, steeds complexer wordt. Hoewel de basis altijd blijft terugkomen op rennen en springen, is vrijwel geen enkel level hetzelfde. Het ene moment duik je in een wereld waar alleen maar je schaduw zichtbaar is, het andere moment zit je in een spooklevel met misleidende routes. De werelden van het Sprixie-koninkrijk zijn misschien dan wel redelijk standaard (heuvels, water, wolken, woestijn, je kent het wel), maar ieder individueel level is uniek. De uitdaging zit hem ook niet vaak in het behalen van de vlaggenstok aan het einde van ieder level, maar in het vinden van de verzamelobjecten. Groene sterren gebruik je om nieuwe levels te openen en stempels zijn een extraatje voor de snapshot foto-mode. De drie groene sterren zijn soms heel slim verstopt. Zeker in de latere werelden bleef ik levels opnieuw spelen om ze helemaal uit te kammen naar deze verborgen voorwerpen. De nieuwe en terugkerende power-ups zijn ook een feest om te gebruiken. Hoewel ik persoonlijk niet de grootste fan ben van hun uiterlijk, zijn de katvormen geweldig in uitvoering. Het beklimmen van alle platformen in combinatie met het maken van lange sprongen van een grote hoogte deed mij meermaals voelen als een speedrunner. Sommige levels verliezen volledig hun uitdaging door de enorme hoeveelheid opties die de superbel biedt, maar ik voelde mij nooit schuldig voor het gebruik van de power-ups. Bovenop ieder blok of platform is altijd wel iets verborgen, waardoor je als speler continu beloond wordt voor het verkennen van levels. Zelfs als je geen sterren of stempels weet te vinden.

Samen sta je sterker Ik sprak in mijn preview al kort over de multiplayermodus, maar het maakt Super Mario 3D World een absoluut genot om te spelen met vrienden. Aanvankelijk stoorde ik mij aan het feit dat spelers geen eigen speelscherm hebben (zowel online als lokaal via meerdere systemen). De camera wordt gedeeld voor alle spelers tegelijkertijd. Maar naarmate ik verder samen speelde kwam ik er achter dat deze keuze het gevoel van gezamenlijk de levels doorkammen versterkt. Je moet samenwerken om geheimen te vinden of om zo snel mogelijk het einde te bereiken. Het scoresysteem gooit er een flinke dosis chaos in, dat het nog leuker maakt. Als een level is afgelopen krijg je iedereen hun score te zien. De winnende speler krijgt een gouden kroon die anderen kunnen stelen. Degene die met de gouden kroon over de finish gaat krijgt nog eens een extra 5000 punten. Het voegt in zekere zin niet veel toe aan de structuur van het spel, maar de dynamiek verandert volledig door deze kroon. Meerdere malen werd ik door een van mijn medespelers opgepakt en van een level gesmeten, puur zodat niemand de kroon kon bemachtigen. Online samenspelen werkt nagenoeg vlekkeloos. Je moet waarschijnlijk wel via een aparte communicatie-app proberen om contact te leggen, want de Nintendo Switch Online-app is niet echt aan te bevelen. Je kan op ieder moment in de wereld een kamer aanmaken om andere spelers uit te nodigen in je spel. Deze spelers zullen op dat moment in jouw savefile verder spelen. Dit kan best handig zijn, omdat het spel bijhoudt welke personages allemaal de vlaggenstok hebben bereikt. Drie extra spelers bij de hand hebben maakt dit proces voor de completionisten onder ons een stukje sneller.

Niets nieuws Dat gezegd hebbende: terugkerende spelers van Super Mario 3D World moeten niet te veel nieuws verwachten. Er zijn geen nieuwe toevoegingen of personages vrij te spelen die niet al in het originele spel beschikbaar waren. De game is nu ook volledig toegespitst op de Nintendo Switch. Platformen die eerst gebruik maakten van de Wii U Gamepad, zoals de wind platformen waarbij de microfoon werd gebruikt, zijn omgezet naar standaard bewegende blokken. Voor het gebruiken van de aanraakschermfuncties in TV-stijl wordt gebruik gemaakt van de R-knop en motion controls. Verrassend genoeg werkte dit super soepel in de levels die dit vereisen, maar ook om kort vijanden te verlammen in de moeilijkere levels is dit snel in te zetten voor spelers die in docked mode spelen. De uitdaging in Super Mario 3D World zal je vooral in de latere werelden vinden waarbij al je vaardigheden echt op de proef worden gesteld. Helaas is ook hier niet veel nieuws te vinden. Voor de echte nieuwigheden zullen spelers in het hoofdmenu voor het nieuw spel moeten kiezen. Het is tijd voor Bowser’s Fury.

Bowser op oorlogspad Bowser’s Fury is zonder twijfel een van de meest uitgebreide toevoegingen aan een port die Nintendo ooit heeft uitgevoerd. Het gaat verder dan een Master Quest uit Ocarina of Time, Funky mode in Donkey Kong: Tropical Freeze en de updates in Super Mario 64 DS. Bowser’s Fury zou volstaan als een losse aankoop door de hoeveelheid content, creativiteit en geweldige invalshoek die het spel zo bijzonder maakt. Je hoeft geen spijt te hebben als je Super Mario 3D World + Bowser’s Fury alleen haalt voor Bowser’s Fury. In dit avontuur is genoeg te beleven en te spelen. Zoals ik toelichtte in mijn preview speelt Bowser’s Fury zich af op het Miauwmeer. Bowser is in een kwaadaardigere versie van zichzelf veranderd. Dusdanig zelfs dat Bowser Jr. bang is geworden voor zijn papa en Mario’s hulp nodig heeft om zijn vader tot rust te brengen. Om dit te voltooien, verzamelt Mario kattenzonnen over allerlei eilanden die de gigabel tot leven wekken. Als dat gebeurt, strijdt Giga-Kat-Mario tegen Furie-Bowser in een ware titanenstrijd. Furie-Bowser heeft een enorm arsenaal aan aanvallen die de gevechten soms echt een uitdaging maken. Hij gooit stenen pilaren, draait rond in zijn schild en jaagt Mario achterna met vuurballen, sprongen en door simpelweg naar hem uit te halen. Je verslaat Bowser niet simpelweg door hem een paar keer te slaan, maar moet actief je strategie aanpassen om 'm op zijn rug te krijgen om de genadeklap uit te delen. Deze gevechten vormen echt het hoogtepunt, omdat het echt aanvoelt alsof je Bowser op z’n donder geeft voor alle streken die hij uithaalt tijdens het verzamelen van de kattenzonnen. Toch kan Bowser ook in zijn Furie-vorm ontwaken als je niet klaar bent om de gigabel te activeren. Bowser zal je leven behoorlijk zuur maken, met enorme vuurstralen, vuurballen en aanvallen die de hele aanvallen bedekken in gevarenzones. Zie de intensiteit van de bloedmaan uit Breath of the Wild voor je, maar dan op standje elf. Het is aan Mario om zo snel mogelijk een kattenzon vinden om Furie-Bowser te weren. Maar je kan 'm ook de zogeheten Bowser-blokken op laten blazen. Het blijft altijd leuk om te moeten kiezen tussen een missie te voltooien terwijl Furie Bowser actief is, om dekking te zoeken voor zijn aanvallen of je hele missie om te gooien en zo snel mogelijk een Bowser-blok te zoeken. Furie-Bowser verveelt nooit. Zeker toen ik meer onderdelen van de wereld had vrijgespeeld en met Plessie hele stukken over het water aflegde terwijl Bowser dreigend dichterbij kwam.

Op zoek naar zonnen Kattenzonnen fungeren op een vergelijkbare manier als de manen in Super Mario Odyssey. Ieder eiland heeft een selectie van een aantal missies en voor het voltooien van een missie wordt je beloond met een kattenzon. Sommige missies liggen voor de hand, zoals het bereiken van een van de vuurtorens. Maar er zit genoeg variatie in de missies. Soms moet je een P-Switch activeren en alle blauwe munten zo snel mogelijk verzamelen. Er zijn missies waarbij je op Plessie zo snel mogelijk over het water door hoepels moet racen en de kattenzon aan het einde moet verzamelen. Eentje in het bijzonder is het vinden van verloren katten die een grote moederkat is kwijtgeraakt. Iedereen die Cool Cool Mountain in Super Mario 64 heeft gespeeld zal direct trauma’s ophalen aan een vergelijkbare moederpinguïn. Missies als deze stellen je kennis en vaardigheden van de verschillende eilanden echt op de proef. Net zoals in 3D World, zijn overal extraatjes verborgen. Soms zijn dit de gewilde kattenzonnen, maar het kan ook gaan om power-ups. Het voordeel aan het verzamelen van power-ups is dat Bowser Jr. deze voor je kan bewaren. Je kan een maximum van vijf van ieder type houden, waardoor je makkelijk kan wisselen als je snel een boemerangbloem of een tanooki-kostuum nodig hebt. Plessie noemde ik al kort, maar ze is onmisbaar voor het vervoeren van Mario en Bowser Jr. naar de verschillende eilanden. Net zoals in 3D World kan ze snelheid opbouwen, maar in deze open wereld komt ze echt tot haar recht. Het voelt enorm bevredigend om de timing van haar duiken onder de vingers te krijgen. Het opbouwen van deze enorme snelheid is onmisbaar als je weg wilt komen van Furie-Bowser of voor het voltooien van bepaalde missies. Ze is ook enorm handig als je van één van de hogere eilanden af valt. Zwem je rond in het Miauwmeer, dan duikt ze vaak uit het niets op zodat je snel weer door kan naar het volgende eiland. Het is niet echt een fast-travel mogelijkheid, maar net als Mario’s acties voelt Plessie als een onmisbaar onderdeel van de actie. Wel is er een kans dat als je Plessie gebruikt de Switch soms merkbaar begint te stotteren met de framerate en de performance. Dit is ook te merken in de confrontaties met Bowser, alsof de Switch nét niet aankan wat de ontwikkelaars hebben gerealiseerd. Ik zou hier normaal niet echt een opmerking over maken, maar het is opvallend dat in een Nintendo-spel (laat staan in hun vlaggenschipserie Super Mario) op hun eigen console een game niet geoptimaliseerd is. Misschien wordt het toch maar eens tijd voor een Switch Pro.

Een volwaardig menu Het DNA van Super Mario Odyssey is niet te missen in Bowser’s Fury. Je bent vrij om de eilanden te verkennen in een open wereld die steeds groter wordt naarmate je Bowser het leven zuurder maakt. Desondanks is de game wel echt gebaseerd op Super Mario 3D World. Verwacht niet dezelfde bewegingsvrijheid als in Super Mario Odyssey of een Super Mario Odyssey 2 van dit spel. Gelukkig is er meer dan genoeg te ontdekken en te doen in de drie tot zes uur die je besteedt in Bowser’s Fury. Ik snap dat dat op papier als weinig klinkt ten opzichte van Super Mario Odyssey, maar ik wil hier aan toevoegen dat Bowser’s Fury iets doet waar Odyssey de mist in ging. Odyssey was echt tot aan de nok gevuld met manen. Zo veel zelfs, dat sommige simpelweg werden uitgedeeld voor de minste of geringste actie. Hierdoor was het niet echt een pretje om Odyssey 100% uit te spelen, omdat het spel zichzelf te veel ging herhalen. Ik zal niet pretenderen dat Bowser’s Fury’s kattenzon-missies allemaal uniek zijn, er is hier ook de nodige herhaling te vinden. Maar het spel heeft een veel duidelijkere focus en aanpak voor het level design. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van iedere mogelijkheid die een eiland biedt waardoor het uitspelen van Bowser’s Fury van het begin tot het einde een pretje is. Misschien zal je in drie uur Boswer’s Fury uitspelen, maar ik kan je garanderen dat het veel leuker is om later terug te keren en het spel opnieuw door te spelen. Super Mario Odyssey is een driegangenmaaltijd in een restaurant, maar soms wil je gewoon goed eten bestellen en lekker ontspannen op de bank. Bowser’s Fury biedt in dit geval een gevarieerd menu waar je eigenlijk geen foute keuze kan maken.

Conclusie Super Mario 3D World + Bowser’s Fury biedt waar voor je geld. Twee absolute topgames, waar bijna niets op valt aan te merken. De overgang naar de Switch is Super Mario 3D World enorm goed bevallen en de creativiteit spettert van het scherm. Ik hoop dat meer mensen zullen inzien dat 3D World één van de beste Super Mario spellen aller tijden is nu het opnieuw de kans krijgt om te shinen op de Switch. Voor iedereen die hier allang van op de hoogte was is Bowser’s Fury een fantastische aanvulling. Het combineert Super Mario Odyssey en Super Mario 3D World op een bijna feilloze manier. De ontwikkelaars laten duidelijk zien dat ze nog meer dan genoeg unieke ideeën hebben voor toekomstige Super Mario-spellen, zelfs als ze gebruik maken van het raamwerk van 3D World. De enige teleurstelling is dat deze ambitie soms de kracht van de Switch lijkt te overstijgen. Het is gelukkig niet genoeg om de pret te drukken. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury benadrukt wat spellen op de Switch moeten zijn. Plezier voor iedereen, ongeacht of je veel of weinig Super Mario hebt gespeeld. Dit is simpelweg een must-have.

N1 Score: 9.5

+ ["Een fantastisch pakket van twee topspellen","Bowser\u2019s Fury biedt een unieke en gefocuste twist op de Super Mario-formule","Super Mario 3D World zit bomvol creatieve levels","(Online) multiplayer in 3D World maakt het spel zowaar n\u00f3g leuker"]

- ["Performance problemen zijn merkbaar in Bowser\u2019s Fury"]

Gekoppelde games

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (Nintendo Switch)