[Review] Geschreven door Dreon op 2021-06-24 07:00:00

Legend of Mana

Na dat ik vorig jaar de remake van Trials of Mana heb mogen reviewen, was ik erg benieuwd naar Legend of Mana. Dit was namelijk het enige deel in de reeks dat ik niet heb kunnen spelen. Ik heb allerlei verschillende verhalen gehoord over hoe Legend of Mana het geheel net wat anders aan probeert te pakken. Zo plaats je zelf de steden, dorpen en kerkers in de wereld en speel je allemaal kleine verhalen door. Al deze kleine wendingen wisten me natuurlijk wel te intrigeren… Maar weet Legend of Mana bij mij als ervaren RPG-rot de juiste snaar te raken, of blijft het toch allemaal net wat te vaag?

Verhaal na verhaal Nadat de Mana Tree is vernietigd, vergaat de wereld en bestaat deze (Fa’Diel genaamd) uit chaos. Tot op een zeker moment wat Mana vrijkomt, waarvan de kracht locaties laat ontstaan uit kleine artefacten. Deze locaties bevatten mensen en jij als speler kunt deze bezoeken en daarmee proberen te ontdekken wat zich in de wereld afspeelt. Op In het begin ontdek je hier en daar een kleine missie wanneer je een artefact plaatst. Deze missie geeft je weer een nieuwe artefact. Op deze manier speel je steeds meer missies vrij en uiteindelijk gaan de missies die je van bepaalde artefacten krijgt elkaar ook opvolgen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op in het begin vrij sceptisch was en ook het gevoel kreeg dat het verhaal me nooit zou kunnen grijpen. Vooral in de eerste paar uurtjes leek het alsof ik een missie alweer uit had gespeeld voordat ik ook maar wist dat ik eraan begonnen was. Ik vond dit vooral in de eerste uurtjes niet zo fijn, maar uiteindelijk ben ik het wel gaan waarderen en keek ik uit naar de verschillende soorten verhaallijnen.

Toch wel een bijzondere game Legend of Mana bevat wat simpele en komische verhalen, wat serieuze en lang verhalen maar ook erg goed bedachte missies. Zo moet je in een missie lampen verkopen aan Dudbears, kleine aan elkaar genaaide beertjes die praten in een eigen taal. Jij moet erachter zien te komen hoe deze taal werkt en een gesprek zien te voeren met deze wezens om je lampen te verkopen. Dit soort excentrieke missies vond ik erg leuk bedacht en deze blijven me nog wel een tijdje bij. Wat Legend of Mana ook erg goed doet, is het uitwerken van de wereld zelf. Je leert erg veel nieuwe kleurrijke personages kennen met elk hun eigen persoonlijkheid en missie. Ook de verschillende steden en werelden zijn erg creatief verzonnen en het is dan ook interessant om te zien hoe dit alles verweeft tot één grote wereld.

Uitleg zit er helaas niet bij Ondanks dat deze kleine verhalen erg tof zijn, zit er geen groot verhaal in dat uiteindelijk alles bij elkaar laat komen. Er waren punten waarop ik het erg lastig vond om erachter te komen wat mijn volgende stap was. Ik moest dan ook echt hard mijn best doen om geen walkthrough te gebruiken. Sommige oude RPG’s zijn voor mijn gevoel zo gemaakt, dat je er bijna hulp bij nodig hebt. Het spel legt je dan ook niets uit en er is ook niets in het spel aanwezig dat je hints geeft voor je volgende doel. Het spel legt je ook niet uit dat je skills krijgt en deze eerst moet toewijzen, dat je plantjes kunt zaaien, craften en zo zijn er nog veel meer zaken die je kunt doen. Het is natuurlijk geweldig dat het spel veel content bevat, het is dan ook des te vervelender dat er niets uitgelegd wordt.

Gevechten of geen gevechten? Legend of Mana bevat real-time gevechten waarin je kunt slaan, verdedigen en magie gebruiken. Je stelt je aanvallen in op knoppen en ramt er lekker op los. Het vergt een klein beetje ritmegevoel, maar wanneer je dit eenmaal door hebt, speelt het prima. Het doet precies wat het belooft en is verder ook niet speciaal. Wat dan weer wel apart is, is dat je de gevechten ook uit kunt zetten. Je kunt er dus voor kiezen om het hele verhaal door te spelen zonder vechten en lekker te genieten van de mooie wereld. Grafisch en geluid Wat ziet de wereld van Legend of Mana er toch mooi uit. Het spel bevat een bepaalde handgetekende stijl gecombineerd met 2D sprites, het is echt een waar genot voor je ogen. Doordat je verschillende plekken op je kaart zet met artefacten, is het spel ook niet gebonden aan regio’s. Je merkt dat de ontwikkelaars helemaal los hebben kunnen gaan met het ontwerpen van de spelwerelden. Ook de muziek van Legend of Mana klinkt erg leuk. Ik merkte al vlug dat de deuntjes in mijn hoofd bleven hangen en dat is dan ook een goed teken.

Conclusie Eerlijk is eerlijk, na een paar uur spelen verwachtte ik niet dat ik zo zou gaan genieten van Legend of Mana als ik uiteindelijk heb gedaan. Ondanks dat het spel vooral korte verhalen bevat, wist het me toch te grijpen en de vele content helpt daar wel aan mee. Ook het grafische stijltje en de muziek wisten me meteen te grijpen. Het is jammer dat het spel je geen uitleg biedt, toch moet een echte gamer deze zaken wel zelf uit kunnen zoeken. Mocht jij jezelf een echte gamer wanen, dan zou ik zeggen: probeer Legend of Mana!

N1 Score: 8

+ ["Excentrieke grafische stijl","Spel bevat veel content","Leuke en intrigerende korte verhalen..."]

- ["...waarvan sommige weinig betekenis hebben","Het spel legt je bijna niets uit"]

Gekoppelde games

Legend of Mana (Nintendo Switch)