[Special] Geschreven door Neslihan op 2021-06-27 12:00:00

Hoe de Nintendo Switch subtiel haar games een positief duwtje in de rug geeft

Je hebt het misschien wel gemerkt, maar de Nintendo Switch is echt heel anders dan andere gameconsoles. De hybride natuur en de afneembare Joy-Con controllers bijvoorbeeld maken het systeem iets totaal nieuws binnen de gaming-wereld. En het vette is dat deze features ook moeiteloos terug te vinden zijn in de game-catalogus van de Nintendo Switch. De dubbele controllers in het bijzonder zijn makkelijk te zien in de vele multiplayer-games van het systeem. En zo geeft Nintendo stiekem haar games een multiplayer-duwtje in de rug, wat ik eigenlijk vooral iets positiefs vind. Een van Nintendo’s aankomende game-titels is hier een bewijs voor: WarioWare: Get it Together! Laten we eerst kijken hoe lokaal multiplayer werkte bij Nintendo-systemen voor het Nintendo Switch-tijdperk. Eerdere thuisconsoles eisten dat controllers verbonden waren met het systeem zelf. Later met de Wii en de Wii U vertaalde dat zich vooral in het hopen dat je genoeg batterijlading had in je Wii Remotes wanneer vrienden samen wilden spelen. Dit soort problemen kwamen dan weer minder voor bij handheldconsoles zoals de Nintendo DS- en 3DS-families, al moesten spelers vaak wel beide een systeem hebben om samen aan de slag te gaan. Hoewel Download Play van de Nintendo DS het mulitplayer-leventje makkelijk maakte, gaat de dubbele Joy-Con van de Nintendo Switch toch net een stapje verder qua comfort. Twee is leuker dan één Al sinds de lancering van de Nintendo Switch zijn er spellen die gebruikmaken van de gemakkelijk dubbele Joy-Con controller. Snipperclips, zoals de subtitel al subtiel hint, is geknipt om samen te spelen. Het is maar al te makkelijk om een Joy-Con-controller aan een vriend of vriendin te geven en samen puzzels te kraken. En zo’n vier jaar na de lancering van het hybride systeem zijn er alleen maar meer van zulke voorbeelden te bedenken die handig gebruikmaken van het ingebouwde multiplayer-aspect. Luigi’s Mansion 3 stond bijvoorbeeld toe om het gehele spel met z’n tweetjes te spelen, iets wat nieuw was in de serie en de speelervaring alleen maar beter maakte. In games als Kirby Star Allies is de deelname van een tweede speler zo makkelijk als een druk op de knop. Super Mario Party en 51 Worldwide Games gebruiken zelfs het systeem zelf als speelbord voor multiplayerfun. En dit zijn dan ook nog slechts voorbeelden van games die gemaakt zijn voor de Nintendo Switch. Directe mulitplayer-klassiekers als Overcooked 1 & 2 hebben op de Nintendo Switch gelijk een warm thuis gevonden. Wat vooral opvalt aan lokale multiplayer op de Nintendo Switch, is hoe gemakkelijk het gepaard gaat met de Joy-Con-set. Vergeleken met de asymmetrische controllers van de Wii U, waarbij ontwikkelaars veel bewuster moesten nadenken om gebruik te maken van de multiplayer-potentie, gaat het de Nintendo Switch zo veel makkelijker af. En op die manier benutten spellen die anders misschien niet eens multiplayer zouden implementeren het toch wel op een leuke manier. Alle spellen die een toffe lokale multiplayer hebben zijn per slot van rekening automatisch perfect voor de Nintendo Switch, toch? Get it together! En dat brengt ons dan uiteindelijk bij WarioWare: Get it Together!. Dit is de eerste échte WarioWare-titel in meer dan tien jaar, als je de compilaties WarioWare Gold of spin-offs als Game & Wario niet meetelt. Het spel belooft een vertrouwde terugkeer te zijn naar de knotsgekke WarioWare-formule: compleet met nieuwe, absurde microgames, bekende personages uit de serie en dezelfde maffe humor. En het beste: Wario arriveert 10 september al op de Nintendo Switch! Je zag het misschien al een beetje aankomen, maar ook WarioWare: Get It Together! ontsnapt duidelijk niet aan de invloed van de Nintendo Switch. De trailer en gameplaybeelden van Nintendo Treehouse maken duidelijk hoe ook deze nieuwste WarioWare-game een splinternieuwe multiplayer-optie heeft. En zelfs uit deze korte beelden, denk ik dat dit nieuwe aspect de WarioWare-serie erg gaat helpen. Mijn probleem met WarioWare’s microgames is dat je op een gegeven moment wel weet welke mini-spelletjes je kunt verwachten en dat het enige verschil is dat ze steeds sneller aan je voorbijgaan. WarioWare’s trucje wordt op die manier stiekem best snel oud. Maar ik geloof dat de nieuwe multiplayer-functie van WarioWare: Get it Together! al een veelbelovende oplossing biedt voor dit probleem. In dit nieuwe spel kun je kiezen als welke drie personages je speelt – ook in de microgames zelf. Elk personage speelt op een andere manier en het spel kiest willekeurig één van de drie personages. Dit belooft weer een hele nieuwe dimensie te geven aan de WarioWare-formule: niet alleen krijg je een willekeurig microspelletje toegewezen uit een heel arsenaal microspelletjes, ook weet je pas hoe je het spelletje moet spelen wanneer je eenmaal begint. Er lijken zo’n tien personages te zijn waar je uit kunt kiezen, waardoor je zo lang als je wilt nieuwe combinaties aan gameplaystijlen en microgames kunt uitproberen. WHA-anzinnig Deze feature lijkt vooral ontstaan te zijn uit WarioWare: Get it Together!’s poging om een nieuw soort multiplayeraspect toe te voegen. Eentje waarbij spelers tegelijkertijd de microgames kunnen tackelen, in tegenstelling tot om de beurt als in eerdere titels. Doordat elke speler tegelijk de microgames kan spelen als een ander personage, brengt dat ook in de multiplayermodus een nieuwe dimensie aan strategie. Ook al is WarioWare: Get It Together! nog niet uit, ik zie het al als een perfect voorbeeld van hoe de subtiele hint naar multiplayer door de Nintendo Switch’s dubbele Joy-Con de game (hopelijk) naar een nieuw niveau tilt. Of het ook echt zo waanzinnig gaat worden als ik hoop? Dat merken we gelukkig al snel genoeg in september!

Gekoppelde games

WarioWare: Get It Together! (Nintendo Switch)